Vuokra-asuminen johtaa yhä useammin riitaan

Vuokralaisen koira naarmutti lattian. Asunnon seinät muistuttavat taulujen jäljiltä reikäjuustoa. Vuokranantaja panttaa takuuvuokraa ja unohtaa, että vuodet jättävät huoneistoon jälkensä.

Vuokra-asumiseen liittyvät kiistat työllistävät kuluttajariitalautakuntaa entistä enemmän. Viime vuonna valituksia saapui 160, mikä oli yli 40 prosenttia enemmän kuin vuonna 2008. Lautakunnan varapuheenjohtaja Tarja Raiskinen arvioi, että valitusten määrä yltää tänä vuonna vähintään viime vuoden tasolle.

Yleensä valituksen tekee tyytymätön vuokralainen.

- Ylivoimaisesti suurin osa valituksista koskee kiistaa vuokravakuuden kohtalosta, kun vuokrasuhde päättyy, Raiskinen kertoo.

Näkemyserojen taustalla on usein asunnon siisteys ja eripura siitä, mikä ylipäätään lasketaan asunnon tavanomaiseksi kulumiseksi.

Koiran naarmuttamien lattioiden maksajaksi voi päätyä vuokralainen, jos tuhot olisi voinut välttää huolellisuudella. Vuokranantajan pitää kuitenkin kestää normaalin asumisen tuomat kulumat. Sen sijaan luvatta maalatut seinät ja muut omatoimiremontit voivat tulla vuokralaiselle jälkikäteen kalliiksi.

Sana vastaan sana

Raiskinen katsoo, että suuri osa riidoista voitaisiin välttää, jos asunnon kunto kirjattaisiin yhdessä paperille vuokrasuhteen alussa. Hyvä tapa dokumentoida asunnon kunto on valokuvata se.

- On aika tavallista, että on sana sanaa vastaan ja huoneiston tarkastaminen on jäänyt puutteelliseksi, Raiskinen kertoo.

Vuokrasopimuksen sisältöä kannattaa pohtia tovi. Kiistaa synnyttävät toistuvasti sopimukset, joissa ehdot ovat tulkinnallisia.

Kuluttajariitalautakunta on käsitellyt vuokra-asioita vuodesta 2007 lähtien. Vuokralaisten keskusliitto uskoo, että valitusmahdollisuus on tullut ihmisille vähitellen tutummaksi.

- Vuokralaiset ovat entistä tietoisempia oikeuksistaan kuluttajina, sanoo liiton toiminnanjohtaja Anne Viita.

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuosituksia noudatetaan Raiskisen mukaan hyvin. Tilastojen mukaan noudattamisaste on ollut yli 90 prosenttia.

Valittaminen on maksutonta. Ennen valituksen tekemistä kiistaa kannattaa yrittää ratkoa maistraattien yhteydessä toimivan kuluttajaneuvonnan avulla.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat