Valtiollisen teknillisen tutkimuskeskuksen VTT:n erikoistutkija Juhani Laurikko kummastelee vuodenvaihteessa käyttöön otetun E10-bensiinin ympärillä vellovaa kohua. Laurikko kuvailee ilmiötä myrskyksi vesilasissa.
- Tämä on vain tottumiskysymys.
Suomalaisautoilijoiden huoli E10-bensiinin soveltuvuudesta tuntuu kasvavan päivä päivältä. Laurikko pitää huolta täysin turhana.
- Esimerkiksi Yhdysvalloissa on ollut vuosikausia käytössä E10-bensiini, Laurikko perustelee.
Laurikko korostaa, ettei muutos entiseen ole kovin merkittävä. Uudessa E10-bensiinissä on enintään 10 prosenttia etanolia, kun määrä vanhassa 95-oktaanisessa bensiinissä oli viisi prosenttia.
- Muutos nollasta viiteen oli itse asiassa suurempi muutos.
Moni on kritisoinut sitä, että Suomi ryntäsi ottamaan E10-bensiinin käyttöön ensimmäisten EU-maiden joukossa. Laurikko pitää asiaa kuitenkin hyvänä.
E10-bensiinin käyttöönoton taustalla on EU:n biopolttoainedirektiivi, jonka mukaan 10 prosenttia autojen käyttämästä polttoaineesta pitäisi olla valmistettu uusiutuvista energialähteistä vuonna 2020.
- Päästötavoitteet on helpompi saavuttaa, kun niihin pyritään vähitellen, Laurikko arvioi.
98 viedään bensa-asemilla käsistä