Vuodenvaihteessa käyttöön otettu E10-bensiini herättää edelleen keskustelua.
Autoilijat ja autokorjaamot suhtautuvat siihen epäillen: korjaamoilla pelätään, että etanolipitoisempi bensiini haperruttaa tiivisteitä ja kerää kosteutta, joka syövyttää metalliosia.
Myös yrittäjä Risto Haapala Kokkolan Autohuolto Oy:stä kertoo olevansa huolissaan etanolin keräämästä kosteudesta.
- Suomen olosuhteissa ilmasto vaihtelee paljon, ja vettä kertyy tankkiin enemmän kuin Keski-Euroopan maissa, sanoo Haapala.
Polttoainekemistin mukaan huoli on melko turha.
- Kyllä tänä päivänä kaikki Suomessa toimivat yhtiöt laittavat bensiiniin lisäaineita, joiden yksi tehtävä on estää ruostumista, mikäli jostain syystä järjestelmiin joutuu vettä, muistuttaa Neste Oy:n polttoainekemisti Kari Seppälä.
Asiantuntijat muistuttavat, että autonvalmistajat ovat vastuussa, jos autoihin syntyy väärästä polttoaineesta johtuvia vikoja.
(MTV3)