Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Voiko Tommi Mäkinen edelleen käskyttää Jari-Matti Latvalaa? Suomalaiskuski nostaa esiin kiehtovan näkymän – "On voitu tehdä vaihtokauppaa"

13:38Vieraana Jari-Matti LatvalaJari-Matti Latvala vieraili torstaina MTV3:n Viiden jälkeen -ohjelmassa.Vesa Pöppönen / AOP
Julkaistu 11.01.2020 07:48
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Jari-Matti Latvala tavoittelee helmikuussa ajettavasta Ruotsin MM-rallista sijoitusta kolmen parhaan joukossa.

Latvala ajaa Ruotsissa Toyotan asiakasautolla, viime vuosilta tutulla Yaris WRC:llä. Kyseessä on Latvalan mukaan yli 200 000 euron panostus.

Kartanlukijakseen Latvala nappasi Toyotan testikuljettajan, entisen tallitoverinsa Juho Hännisen, jonka kanssa he ovat ajaneet yhdessä paitsi testiä myös kotimaisia historic-ralleja. Latvala ja Hänninen ajavat WRC-autolla yhdessä myös elokuussa Jyväskylässä.

– Nämä rallit ovat minulle vahvoja ralleja. Kyllähän kolmen joukkoon pitäisi pystyä ajamaan. Se on se fakta, Latvala linjasi MTV Urheilulle antamassaan haastattelussa.

– Ihan minimi on viiden joukkoon, mutta sekään ei välttämättä vielä riitä. Kolmen joukkoon ajamalla voisi päästä jo eteenpäin.

Eteenpäin pääsemisellä Latvala viittaa pääasialliseen tavoitteeseensa, tehdaspaikan kuittaamiseen taas 2021.

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala paljastaa ”toisen suunnitelmansa” – jos ralliura ei jatkukaan

Vaikka Latvala on voittanut Ruotsissa neljä kertaa ja Suomessakin kolmesti, hän muistuttaa, että kärkisijoista ajaminen on asiakasautolla huomattavasti vaikeampaa kuin tehdaskuljettajana.

– Se on pikkuisen eri tilanne. Tehdaskuljettajana pystyy ajamaan paljon testiä ja on paljon enemmän autossa. Nyt tuntumaa ei ole samalla tavalla. Toki saan ajaa testiä, mikä on hieno asia, mutta tuntuma on vähän vähempi, vaikka auto on sama.

– Tämä on se pointti, minkä takia jääkiekkoilijat ja jalkapalloilijat treenavat niin paljon; se on koko ajan sitä tuntuman ylläpitämistä. Kun tuntuma pysyy yllä, rutiini pysyy ja vauhdin pystyy pitämään huipussaan. Kun tulee taukoja, sitten se vain väkisin tippuu. Ei sille voi mitään.

Juttu jatkuu kuvan alla. 1.03729691

Asiakaskuljettajana Latvala ei voi saavuttaa Toyotalle tallipisteitä, mutta toisaalta hänellä ei myöskään ole mitään velvollisuuksia Tommi Mäkisen johtamaa tallia kohtaan.

– Normaalisti jos olet asiakaskuljettaja ja maksat omasta ajamisesta, silloin ei ole mitään velvoitteita hidastaa. Saat ihan vapaasti ajaa sen, mitä haluat.

Toisaalta kun kyse on autourheilusta, tällaisiin kirjoittamattomiin sääntöihin liittyy aina poikkeuksia.

Latvala väläyttää rallipiireissä ihasteltua, hämmästyttävää lajimuistiaan taas kerran.

– 2000-luvun alussa muistan, että oli sellainen tilanne, että Colin McRae ajoi vähän hankeen tai jotain ja tippui Janne Tuohinon taakse. Ford teki tallipäätöksen, että Tuohino otti aikasakkoa, ja hänelle annettiin yksi ralli sen ansiosta. Jotenkin tällä tavalla se meni. On voitu tehdä tällaista vaihtokauppaa.

Näin se tapahtui

Kyseessä oli Ruotsin ralli 2002. McRae oli avauspäivän jälkeen kolmantena suomalaisen Peugeot-kaksikon Marcus Grönholm–Harri Rovanperä jälkeen.

Lauantaiaamun McRae aloitti pohja-ajalla ja nipisti hieman eroa Grönholmiin ja Rovanperään.

– Ajamme enemmän tai vähemmän samalla tavalla kuin perjantainakin. Ei ole varaa virheisiin. Lumipenkat ovat niin pehmeät, että auto on parempi pitää keskellä tietä, McRae sanoi pohja-aikansa jälkeen.

Sitten, päivän toisella ja koko rallin seitsemännellä ek:lla McRae menetti pelin. Tiellä oli kivi, joka rikkoi vasemman takapyörän. Erikoiskokeen maaliin oli kahdeksan kilometriä, ja McRae joutui vaihtamaan pyörän kartturinsa Nicky Gristin kanssa.

He hävisivät kärjelle yli kolme minuuttia ja putosivat sijalle 14.

Juttu jatkuu kuvan alla. 17.99369112

Ennen viimeistä erikoiskoetta kaksikon sijoitus oli kohentunut kahdeksanneksi, ja kun ruotsalainen Kenneth Eriksson keskeytti 40 kilometrin mittaisella päätös-ek:lla tekniseen vikaan, Ford ryhtyi toimiin McRaen nostamiseksi kuudennelle sijalle, MM-pisteille.

Ford pyysi asiakaskuljettajaansa Tuohinoa myöhästymään viimeistä huoltoa edeltäneeltä aikatarkastusasemalta. Suomalainen teki vastentahtoisesti työtä käskettyä. McRae mutta myös hänen seitsemäntenä ollut, Mitsubishillä ajanut velipoikansa Alister McRae nousivat Tuohinon edelle.

Lisää aiheesta:

Toyota-tähti sai jotain, mistä Kalle Rovanperä jäi paitsi – asetelma jakaa asiantuntijoita: "Se on se tärkeä tieto"Kalle Rovanperä sai Sébastien Ogierin hermostumaan – Jari-Matti Latvala kertoo poikkeuksellisesta tilanteesta: "Oli vähän vaikea hallinnoida"Suomalaislegenda Juha Kankkunen heitti Jari-Matti Latvalalle kovan tavoitteen – "Se kuulostaa järkevältä"Esapekka Lappi nostaa esiin merkittävän yksityiskohdan: tämän vuoksi Kalle Rovanperän ongelmat tuskin toistuvat Ruotsissa – "Joutuu pirun tarkasti ajamaan"Juha Kankkunen ilmestyi lohduttamaan Tommi Mäkistä – Toyotan rallipomo oppi kantapään kautta, miten haluaa nyt johtaa talliaan: "Se on erittäin epämiellyttävä tilanne"Jari-Matti Latvala tempaisi Ruotsin ralliin rinnalleen yllätysnimen – tuttu kaksikko ajaa yhdessä myös Jyväskylän: "Kunhan ei tule otettua liian rennosti"
RalliJari-Matti LatvalaTommi MäkinenUrheilu
Jari-Matti Latvala (oik.) ajoi kaudet 2017-2019 Tommi Mäkisen (vas.) alaisuudessa Toyotalla.Vesa Pöppönen / AOP

Colin McRae vauhdissa Ruotsin MM-rallissa helmikuussa 2002.

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 17:17
    MM-ralli

    Sebastien Ogier jahtaa maanmiehensä hurjaa ennätystä – näin Sebastien Loeb kommentoi

  • 06:57
    MM-ralli

    Juha Kankkunen varoittaa Kalle Rovanperästä

  • Eilen11:53
    MM-ralli

    Ott Tänak nosti kätensä pystyyn – Hyundai-tähti tarvitsee lähes ennennäkemättömän ihmeen

  • Eilen07:01
    MM-ralli

    Nyt jysähti hurjaa tekstiä MM-rallin tallipaikoista – Ott Tänak mukana pelissä

  • 14.9.22:56
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä happamana – mestaruustaistelu mutkistui: "Ei mitään hyvää"