Vihaisilla linnuilla ammutaan maailmalla ennätysvauhtia

Suomalaisyhtiön Angry Birds -peli nauttii ennennäkemätöntä suosiota. Varsinkin Yhdysvalloissa Rovio-yhtiön peli on tehnyt todellisen läpimurron.

Peliä on ladattu tähän mennessä jo yli 36 miljoonaa kertaa, mikä on kännykkäpelien kaikkien aikojen ennätys. Tähän lukuun sisältyvät sekä ostetut lataukset että Android-version ilmaiset lataukset.

Pelin idea on yksinkertainen - possut ovat varastaneet lintujen munat, ja linnut yrittävät tuhota possuja. Pelaaja ampuu kosketusnäytöllisellä puhelimella lintuja ritsan avulla kohti possuja. Peli on koukuttanut ihmisiä ympäri maailman - pelaajia on pienistä lapsista julkkiksiin saakka.

– Nuorin pelisuunnittelijamme on neljävuotias Ethan. Hänen äitinsä lähetti meille sähköpostia, että poika oli piirtänyt Angry Birds -pelikentän. Me toteutimme sen - ja jos katsoo tarkkaan tätä kenttää, niin siellä pilvissä ylhäällä lukee pojan nimi, kertoo Rovion "Mighty Eagle", markkinoinnista ja brändäyksestä vastaava Peter Vesterbacka.

Linnut lentävät Hollywoodiin?

Peli ei rajoitu enää vain kännykkään, vaan hahmot ovat heränneet eloon pehmolelujen muodossa. Pehmoleluista tuotteistamista on tarkoitus jatkaa vaatteisiin, kortti- ja lautapeleihin sekä konsolipeleihin.

– Olemme myös keskustelleet kaikkien Hollywood-studioiden kanssa. On erittäin todennäköistä, että hahmot tullaan näkemään myös valkokankaalla, Vesterbacka vihjaa.

Rovion johtohahmot kertovat, että varsinkin ulkomailla heidät pysäytetään useita kertoja päivässä. Heidät tunnistaa maailmalla usein siitä, että repussa roikkuu lintupehmolelu. Pelin Yhdysvaltain-menestyksestä kertoo jotakin se, että menneenä Halloweenina kymmenettuhannet ihmiset olivat noita-asujen sijaan pukeutuneet Angry Birds -hahmoiksi.

Rovion toimitusjohtaja Mikael Hed uskoo, että Angry Birdsissä moni asia oli kohdallaan menestystä varten - se on suunniteltu juuri kosketusnäytöllisille puhelimille, pelin konsepti toimii ja siinä on hauska tarina, hahmot ja äänet.

Peli sai alkunsa, kun yhtiön pelisuunnittelija toi konseptikuvan, jossa oli todella vihaisen näköisiä pyöreitä lintuhahmoja.

– Kyllä näin suuri menestys yllätti, vaikka tietenkin yritimme pärjätä tällä mahdollisimman hyvin, Hed sanoo.

"Pelillä voi helposti tehdä bisnestä 25 vuotta"

Yhtiö toivoo takovansa lintupelillä bisnestä vielä pitkään. "Mahtikotka" Vesterbackan mukaan 25 vuotta ei ole liioteltu ikä hahmoille.

– Nintendon Mario-hahmo täytti juuri 25 vuotta. En näe syytä, miksei Angry Birds voisi olla Roviolle sama kuin Mario on ollut Nintendolle. Meillä on niin sanottu Mikki Hiiri -strategia - yritämme luoda Angry Birdsistä populaarikulttuuria.

Rovion henkilökunta on lähes kolminkertaistunut vuoden aikana, ja tälläkin hetkellä haetaan yli kahtakymmentä työntekijää. Espoon Keilarannan tilat jäävät pian pieniksi, jos yrityksen kasvu jatkuu yhtä vauhdikkaana kuin viime aikoina.

Katso Marjaana Toivakaisen juttu

Lue myös:

    Uusimmat