"Peliteollisuus voi olla seuraava Nokia - mutta vain verotusta muuttamalla"

Erilaisten pelien tekeminen saattaa olla Suomen seuraava vientivaltti. Ainakin Rovio-yhtiön Angry Birds -hittipeli viitoittaa muille yrityksille tietä maailmalle.

Erilaisia pelejä viedään Suomesta ulkomaille jo kolme kertaa enemmän kuin suomalaista kevyttä musiikkia. Suomessa osataan tehdä pelejä ja alan yhtiöitä on paljon. Menestyminen maailmalla ei aina ole kuitenkaan helppoa.

– Suomi on verotuksen kannalta erittäin haastava maa varsinkin nopean kasvun yrityksille. On muita maita, jotka antavat paljon houkuttelevampia verokannustimia kuin Suomi, sanoo sarjayrittäjä, Umbra Software Oy:n hallituksen puheenjohtaja Taneli Tikka.

Tikan mukaan esimerkiksi Suomen ja Kanadan verotusero on räikeä. Kanada tukee kasvavia yrityksiä verotuskeinoin, mutta Suomessa verokannustimien määrä on nolla.

– Suomella ei ole varaa jatkaa näin, tulemme häviämään, jos näitä verotyökaluja ei käytetä.

Osaaminen peräisin tietokonefestivaaleilta

Tikan mielestä Suomessa on niin paljon alan kovaa osaamista, että pelien tekeminen voisi olla "Suomen seuraava Nokia".

– Suomessa on vahvaa peliteollisuuden osaamista - tällaista digitaalisen ja luovan tuotannon osaamista ei kovin monella muulla maalla ole.

Tikka sanoo osaamisen olevan peräisin 90-luvun alkupuolella alkaneilta tietokonefestivaaleilta, kuten Assemblyltä. Tapahtumissa tietokonekansa kokoontuu, tekee pelejä keskenään ja kilpailee omilla pelikonsepteillaan.

– Näistä festivaaleista tuli monelle niin aktiivinen harrastus, että se todella kehitti taitoja. Nyt myöhemmin moni korkeakoulukin on ymmärtänyt, että kannattaa tuottaa opiskelijoita, joilla on pelialan osaamista.

Myös Rovion tarina on alkanut Assemblystä. Vuonna 2003 kolme teekkariystävää voitti siellä kilpailun kännykkäpelillään ja päätti perustaa yrityksen, josta myöhemmin tuli menestystarina.

Katso Marjaana Toivakaisen juttu

Lue myös:

    Uusimmat