Viekää FIA oikeuteen! Bernie Ecclestone lyö lisää löylyä Ferrari-skandaaliin – "Se näyttää tunnustukselta"

Ensi viikonloppuna Australiassa alkavaan F1-kauteen lähdetään hyvin eripuraisessa tilanteessa. Taustalla on FIAn ja Ferrarin välinen kulissipeli italialaistallin viime vuoden voimayksikköön liittyen.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Australian GP suorana 13.-15.3.
Pe: 1. harjoitukset klo 02.55, 2. harjoitukset klo 06.55
La: 3. harjoitukset klo 04.55, aika-ajot klo 07.55, ennakkotunnelmat klo 07.00
Su: Australian GP klo 07.05, ennakkotunnelmat klo 06.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

FIAn alkuperäinen, talvitestien viime hetkillä julkaistu tiedote Ferrarin moottoriin tehtyihin tutkimuksiin liittyen otettiin seitsemässä muussa tallissa vastaan yllättyneinä ja tyrmistyneinä.

Tallit sanoivat yhteisessä lausunnossaan olevansa valmiita viemään tapauksen jopa oikeuteen asti, mikäli ne katsovat omien oikeuksiensa tulleen loukatuksi. FIA vastasi vähintään yhtä voimakkaasti.

FIAn mukaan Ferrarin kanssa tehty, yksityiskohdiltaan salaiseksi julistettu sovitteluratkaisu, joka langetti tallille yhdyskuntapalvelukseen rinnastettavan rangaistuksen, oli täysin kattojärjestön sääntöjen mukainen. FIAn mukaan vastaavia päätöksiä on tehty ristiriitatilanteissa tämän tästä myös muissa lajiliitoissa.

FIA kertoi tehneensä ratkaisun itsensä, F1-sarjan ja sen osakkeenomistajien parasta ajatellen. Sen mukaan nyt nähty lopputulema on parempi kuin mahdollisesti pitkäksi ja likaiseksi käyvä oikeustaistelu, jonka lopputulemasta kenelläkään ei ole täyttä varmuutta.

Päivää myöhemmin FIAn ylin toimielin, maailman moottoriurheiluneuvosto (WMSC), antoi vielä tukensa puheenjohtaja Jean Todtin ja FIAn teknisen osaston tekemälle päätökselle. WMSC:ssä istuu muuan Mattia Binotto, joka tunnetaan myös Ferrarin tallipäällikkönä.

Todt puolestaan muistetaan Ferrarin pitkäaikaisena tallipäällikkönä, ja hänen Nicholas-poikansa toimii Charles Leclercin managerina.

Tältä pohjalta on turha kuvitella, että muut tallit tyytyisivät vielä tähän FIAn jälkimmäiseenkään tiedotteeseen.

Muut tallit vetoavat erääseen toiseen sääntökohtaan, jonka mukaan FIAn täytyy pitää kolmannet osapuolet tietoisina tutkintaan liittyvistä asioista, mikäli tutkittavana oleva asia vaikuttaa niihin jollain tavalla.

Jos Ferrari on rikkonut sääntöjä, sen auton tutkinta todellakin liittyy muihin talleihin. Esimerkiksi Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko on sanonut hänen tallinsa menettäneen noin 24 miljoonaa euroa, kun se hävisi viime kauden MM-sarjassa Ferrarille.

– FIA uhkaa häpäistä koko lajin, johon me kaikki sijoitamme vuosittain valtavia määriä rahaa. Sellaista ei voi enää suvaita, Marko sanoi F1-insider.comille.

F1-sarjan kaupallisia oikeuksia noin 40 vuoden ajan hallinnut Bernie Ecclestone asettuu asiassa vahvasti muiden tallien tueksi.

– Tallien täytyy haastaa FIA oikeuteen. Kyse on miljoonista euroista, jotka tallit ansaitsevat mielestäni takaisin. Jos Ferrari olisi syytön, miksi heidän täytyi tehdä sopimus Jean Todtin kanssa? Yksistään se näyttää minulle jo tunnustukselta, Ecclestone sanoi.

– Aikanaan oli tulipaloja, jotka minun täytyi eräänlaisena pääpalomiehenä sammuttaa. Minun aikanani meidän oli kuitenkin aina mahdollista löytää jonkinlainen konsensus niin tallien kuin FIAn välillä. Nyt se on liian myöhäistä.

Lue myös:

    Uusimmat