Verkkomainokset ärsyttävät yhtä paljon kuin TV-kampanjat

Verkkomainoksia koskevat valitukset ovat yleistyneet samaa tahtia kuin verkossa mainostaminenkin.

Mainonnan hyvää tapaa valvovalle Mainonnan eettiselle neuvostolle osoitetut, internetissä julkaistuja mainoksia koskevat valitukset ovat olleet kasvussa noin kymmenen vuotta. Noin 25 prosenttia neuvoston saamista lausuntopyynnöistä koskee verkkomainontaa.

Huonosta mausta ei huomauteta 

- Mainonnan eettinen neuvosto antaa lausuntoja mainosten hyvän tavan mukaisuudesta. Pelkän huonon maun perusteella neuvosto ei kuitenkaan anna huomautuksia.  
- Mainoksia arvioidaan muun muassa tehostekeinojen, esitystavan ja esitysajan mukaan. Huomautuksia voidaan antaa esimerkiksi syrjivästä tai lapsille sopimattomasta mainonnasta.  
- Mainonnan eettinen neuvosto ei käsittele poliittista tai uskonnollista mainontaa.  
- Neuvoston lausunnot ovat suosituksia. Ne eivät velvoita mainostajaa.  
- Mainoksia koskevat lausuntopyynnöt tulevat neuvostolle useimmiten yksityishenkilöiltä. Neuvosto voi ottaa mainoksia käsittelyyn myös itse.  
- Mainostajat voivat itsekin pyytää lausuntoa kampanjoistaan. Maksusta lausuntoja annetaan myös ennen mainoksen julkaisemista. Ennakkolausunnot eivät ole julkisia.  
- Annetut lausunnot julkaistaan verkossa www.mainonnaneettinenneuvosto.fi.  
- Markkinoinnin lainmukaisuutta valvoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asiamies. Kiellot ja uhkasakot lainvastaisiksi katsotusta mainonnasta langettaa markkinatuomioistuin.  

Neuvoston pääsihteerin Paula Palorannan mukaan verkkomainoksista valitetaan jo yhtä paljon kuin perinteisesti lausuntopyynnöissä ykköspaikkaa pitäneistä tv-mainoksista.

Huomautuksia verkkomainoksista ei kuitenkaan anneta poikkeuksellisen paljon. Huomautusten aiheet ovat samoja kuin muunlaistenkin mainosten kohdalla.

Tämä kielii Palorannan mukaan siitä, ettei verkkomainonta ole sen hurjempi "villi länsi" kuin mainonnan maailma yleensäkään. 

– Toki on mahdollista, että ihmiset ovat verkossa oppineet sietämään sellaistakin mainontaa, joka kadunvarressa tai televisioruudussa vastaan tullessaan tuntuisi pöyristyttävämmältä. 

Lue myös:

    Uusimmat