Vastaanottokeskusten johtajat valtavan paineen alla: Työntekijät uupuvat, uhkailuja satelee

Vastaanottokeskuksissa työskentelevät ihmiset kertovat keskusten työmäärän räjähtäneen käsiin ja työntekijöiden olevan jo äärirajoilla. MTV Uutisten haastattelema henkilö kertoo myös saavansa virkapostiinsa vihapostia. Hänen mittansa alkaa olla täysi.

Aggressiivisia viestejä saanut vastaanottokeskuksen johtaja haluaa puhua asiasta nimettömänä.

– Me teemme lakisääteistä työtämme, ja sen seurauksena saamme törkypostia sekä suoranaisia uhkauksia. Ihmisten olisi hyvä muistaa, että vastaanottokeskusten johtajat eivät ole syypäitä siihen, että tänne tulee turvapaikanhakijoita.

Johtajan puheesta kuulee, että hänen kärsivällisyytensä asian kanssa on loppu. Monet viestit ovat törkeän alatyylisiä, eikä hän halua toistaa niitä sanasta sanaan.

Hän sanoo, että uhkailuista huolimatta häntä ei pelota.

– Enemmänkin pintaan nousee aggressio. Tekee mieli sanoa näille huutelijoille, että menkääpä ratkaisemaan maailman ongelmat ja sodat, tuokaa maailmaan rauha. Ratkaiskaa Välimeren pakolaisongelma. 

– Ihmiset voisivat tajuta jo, että on turha syytellä vastaanottokeskusten johtajia, jotka yrittävä ratkoa käytännön tasolla sitä, että ihmiset eivät olisi kaduilla, koska sitten vasta ongelmia olisikin.

Kemissä työntekijät äärirajoilla

SPR:n Kemin vastaanottokeskuksen apulaisjohtaja Pirkko Rytkönen kertoo alaistensa olevan ylikuormittuneita. Rytkönen itse antaa haastattelun ajaessaan Kemistä Tornioon, jonne hän on menossa perehdyttämään vastaanottokeskuksen uutta apulaisjohtajaa.

– Torniossa minua odottaa lisäksi kolmen eri median haastattelu. Ehkä viiden maissa ehdin takaisin Kemiin hoitamaan varsinaisia töitäni vastaanottokeskuksen johtajana. En tiedä moneltako pääsen kotiin.

Kemin vastaanottokeskuksessa on yli 400 pakolaista, työntekijöitä on vajaat 20. Heistä osa kouluttaa muissa vastaanottokeskuksissa uusia työntekijöitä, osa keskittyy rekrytoimaan uusia työntekijöitä.

Loput jakavat keskuksen päivittäiset työtehtävät keskenään. 

– Yksi keskeinen ongelma on se, että vanhat kokeneet työntekijät joudutaan irrottamaan uusien työntekijöiden perehdyttämiseen. Keskukseen jäävät työntekijät jakavat sitten työtehtävät, joihin ei löydy tekijää. 

Työntekijöitä haetaan jatkuvasti lisää

Rytkönen kertoo, että vaikka töihin tulijoita ja rahaa palkkoihinkin riittäisi, ei työntekijöitä voi palkata nopeasti.

– Meillä on paljon hakemuksia, mutta työ on melko erikoistunutta. Edellytämme mieluusti sosiaali- tai terveysalan koulutusta. Paljon ratkaisee myös se, millaisesta henkilöstä on kyse ja millaisia erityistaitoja hänellä on.

– Meillä on myös räätälöityjä työtehtäviä, johon etsimme sopivia henkilöitä. Koko tämä kuvio vaatii aikaa.

Lue myös:

    Uusimmat