Vastaamo-vuoto: Kriisipuhelimeen tuli eilen yli tuhat soittoa – "Hätä on suuri"

Näin Rikosuhripäivystys auttaa Vastaamon tietomurron uhreja:"Koskaan aiemmin ei ole ollut näin paljon uhreja kerralla" 2:56
Myös Rikosuhripäivystykseen on tullut ennätyksellisen paljon puheluja yksityishenkilöiden Vastaamo-kiristyksen alettua.

Kriisipuhelimeen tuli eilen noin 1100 soittoyritystä eli satoja soittoja enemmän kuin vuorokaudessa keskimäärin.

Suomen Mielenterveys ry:n valtakunnalliseen kriisipuhelimeen on tullut runsaasti yhteydenottoja Vastaamo-tietomurron jälkeen.

Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter kertoo, että keskimäärin kriisipuhelimeen tulee vuorokaudessa reilut 700 soittoyritystä. Eilisen aikana niitä tuli noin 1100.

Ennen eilisiltaa tuli yksittäisiä Vastaamon tietomurtoon liittyviä yhteydenottoja ja sen jälkeen niitä on tullut paljon. Yhteensä kriisipuhelimessa on käyty noin 80 keskustelua tietomurtoon liittyen.

– Vastaavanlainen soittoryntäys kriisipuhelimeen oli maaliskuun loppupuolella liittyen koronakriisiin, Winter sanoo.

Winterin mukaan ihmisillä on oikeus olettaa, että luottamukselliset terveystiedot ovat suojassa. Tietovuoto ja kiristysviestit ovat aiheuttaneet ahdistuneisuutta, pelkoa ja vihaa sekä pettymystä.

– On huolta siitä, kuinka tämä vaikuttaa heidän ja mahdollisesti myös läheisten elämään. Henkisen tuen lisäksi päivystäjät antavat apua sen puitteissa, mitä he voivat tehdä. Hätä on suuri.

  • Suomenkielinen linja on aina auki numerossa 09 2525 0111. Päivystäjien määrää on lisätty tänään.
  • Ruotsinkielinen linja päivystää huomenna laajennetuin aukioloajoin numerossa 09 2525 0112 klo 9-20.
  • Arabiankielinen linja, johon voi soittaa myös englanniksi, on huomenna auki klo 11-15.

Lue myös:

    Uusimmat