Varo! Tämä on uusi huijausilmiö verkkokaupassa

Verkossa tehdyistä kaupoista suurin osa sujuu mainiosti, mutta silloin tällöin ostaja kokee ikäviä yllätyksiä. Uusi ilmiö verkkokaupassa on se, että asiakkaat ostavat tuotteita tietämättään.

Euroopan kuluttajakeskuksen johtaja Leena Lindströmin mukaan nettikaupan ongelmat ovat vakiintuneita. Etukäteen maksettu tuote saattaa jäädä toimittamatta tai asiakas huomaa vasta lähetyksen kuitattuaan, että tuote on rikki. Majoitusta varatessa saattavat varauspäivät sotkeentua.

Uusi trendi nettikaupassa on kuitenkin se, että kuluttajat ovat ostaneet tuotteita tietämättään. Esimerkiksi Facebookissa luontaistuotteita myyvä pohjoismainen yritys tarjoaa ilmaisia näytteitä. Kuluttajan tarvitsee maksaa vain muutaman euron suuruiset lähetyskulut luotto- tai pankkikortilla.

– Suuri yllätys on, kun tilitä onkin veloitettu useita satoja euroja. Etenkin tanskalaiset yritykset ovat kunnostautuneet tässä, Lindström toteaa.

Asiakkaat eivät ole tienneet jatkotilanneensa tuotteita. Joissakin sopimuksissa jatkotilauksesta saattaa olla maininta pienellä printillä, mutta usein asiasta ei ole ilmoitettu missään.

– Nytkin tutkitaan tapausta, jossa yritys on veloittanut neljänsadan tuotenäytteen tilanneen tililtä 80–380 euron suuruisia summia näytetuotteen jatkotoimituksista, Lindström kertoo.

Lue myös:

Anette Lehmusruusu / MTV3

Lue myös:

    Uusimmat