Vanja-eno menestyy kahdella näyttämöllä – teatterit mielissään kilpailusta

Anton Tšehovin näytelmän Vanja-eno voi nähdä kahtena eri versiona Helsingissä. Samainen näytelmä pyörii sekä Helsingin kaupunginteatterissa että Kansallisteatterissa. Riittääkö yleisö? Millainen on teatterien kilpailu?

Anton Tšehovin näytelmä Vanja-eno pyörii tänä syksynä niin Helsingin kaupunginteatterissa kuin Kansallisteatterissa. Molemmat teatterit ovat luoneet näytelmästä omat versionsa, mutta riittäkö Helsingissä katsojia kahdelle versiolle? MTV.fi tiedusteli näytelmien menekkiä teattereilta.

Helsingin kaupunginteatterilla Vanja-eno nähdään pienellä näyttämöllä Támas Ascherin ohjaamana. Näytelmän pääosia tähdittävät Santeri Kinnunen, Esko Salminen ja Martti Suosalo. Kaupunginteatterin markkinointipäällikkö Olli Eljaala iloitsee yleisön löytäneen näytelmän hienosti.

– Näytelmän syyskauden esitykset olivat jo ensi-illan aikaan meillä loppuun varattu, käytännössä siis loppuunmyyty. Nyt myynnissä ovat kevään näytökset ja niistäkin noin 60 prosenttia on jo varattu.

– Ei tämä ihan tavanomaista ole, että jo ennen ensi-iltaa on loppuunmyytyjä näytöksiä, joten olemme tyytyväisiä. Saldo näyttää hyvältä.

Kansallisteatterissa puolestaan Vanja-enon on ohjannut Paavo Westerberg ja pääosissa nähdään Eero Aho, Kristo Salminen, Krista Kosonen ja Heikki Nousiainen. Kansallisteatterin tiedottaja Mia Hyvärinen on niin ikään tyytyväinen näytelmän menestymiseen

– Meillä on ollut koko ajan täysiä katsomoita, myös loppuunmyytyjä näytöksiä. Loppusyksylle on enää niin sanottuja piippuhyllyn paikkoja jäljellä. Onhan tämä tosi hieno tulos.

Mukavat tuotot täysistä näytöksistä

Kaupunginteatterin pienelle näyttämölle mahtuu näytökseen noin 345 henkeä. Kansallisteatterin suurelle näyttämölle puolestaan noin 700 henkeä.

Kaupunginteatterin tämän hetken sesonkikauden peruslipun hinta on noin 39 euroa ja Kansallisteatterin noin 36 euroa. Näin ollen loppuunmyydyllä näytöksellä Kaupunginteatteri tienaa noin 13 455 euroa ja Kansallisteatteri 25 200 euroa.

Kilpailutilanne ystävällinen

Kun sama näytelmä pyörii kahdessa eri teatterissa, voisi kuvitella kilpailun yleisöstä olevan kovaa. Helsingin kaupunginteatteri ja Kansallisteatteri uskovat tilanteesta heränneen keskustelun houkuttelevan yleisöä molempiin näytöksiin.

– Sanoisin, että tämä tilanne on vaikuttanut positiivisesti. Olemme olleet innoissamme erilaisista tulkinnoista. Uskonkin ihmisten innostuvan näkemään molemmat versiot, Kansallisteatterin Hyvärinen miettii.

Samaa mieltä on myös kaupunginteatterin Eljaaja.

– Tämä tilanne on luonut kiinnostusta näytelmiä kohtaan. Keskustelu on lisääntynyt ja monet haluavat nähdä molemmat versiot. Myös sosiaalisen median puolella on havaittavissa, että aihe puhuttaa.

Näytäntökauden alkaessa teatterit jäjrestivätkin ”Vanja-enojen tapaamisen”. Tuolloin Helsingin Kaupunginteatterin Vanja-eno eli näyttelijä Santeri Kinnunen tapasi Kansallisteatterin vastaavan roolin tekevän Kristo Salmisen. Kaksikko poseerasi yhdessä Töölönlahdella.

Lopuksi tiedustelimme teattereilta oman version valttikortteja? Kummankaan teatterin edustaja ei ole nähnyt kilpailevan teatterin esitystä.

– Meillä on huippu tiimi ja superhyvät näyttelijät. Westerbergin ohjaus on hieno, tuore suomennos ja näytelmän visuaalinen suunnittelu ja lavastus ovat poikkeuksellisia, Kansallisteatterin Hyvärinen kertoo.

– Ohjaaja on kansainvälisesti arvostettu ja miehityksessä meillä on lavalla suomalaisen näyttämötaiteen kerma, Eljaala hehkuttaa.

Lue myös:

    Uusimmat