Sebastian Vettel vertaa Mercedeksen kohukeksintöä aiempaan outoon innovaatioon: ”Ajoimme silloin suurimman osan kierroksesta yhdellä kädellä”

2:21
Valtteri Bottas kurvaili uudella Mercedeksen F1-autolla talvitesteissä.

Ferrari-kuski Sebastian Vettel kertoo kuulleensa kilpailijatalli Mercedeksen uudesta liikuteltavasta ratista F1-testipäivän lounaalla. Hän pitää ratkaisua outoa, mutta myöntää, että mitä tahansa voidaan tehdä nopeuden nimissä.

Videopätkä Lewis Hamiltonin ohjaamosta alkoi kiertää sosiaalisessa mediassa, kun muutamat katsojat huomasivat mestarikuskin liikuttaneen rattia – eikä vain sivulta toiselle, vaan myös työntäen sitä välillä syvemmälle ja vetäen takaisin itseään kohti.

Temppu sai aikaan vipinää myös kilpailijatalleissa. Vettel kertoi asian olleen esillä Ferrarin taukotiloissa.

– Olen nähnyt sen, ja puhuimme siitä lounaalla. Oli onni, että meillä on nyt on-board-videot käytössämme, koska muussa tapauksessa emme olisi ehkä huomanneet sitä, Vettel huomautti ajopäivän jälkeen.

– Se näyttää tietenkin mielenkiintoiselta. Kai se, että he ajavat sen kanssa, tarkoittaa sen olevan laillinen. Vaikka sitä kutsutaankin ohjauspyöräksi, ei työntö- tai vetopyöräksi, saksalainen napautti.

Valistuneet arvaukset, kuten C Moren asiantuntijan Ossi Oikarisen veikkaus, viittaavat siihen suuntaan, että Mercedes pystyisi vaihtamaan ratin liikuttelulla pyöriensä aurauskulmia, jolloin suorilla pyörät suoristettaisiin ja saataisiin näin lisää huippunopeutta. Mutkissa taas kulmat palautuisivat jopa normaalia suuremmiksi, jolloin pito ja renkaiden kuluma olisivat entistä paremmin hallinnassa.

– En tiedä, että toimiiko se, ja onhan siinä paljon työtä tuotuna radalle. Se ei ole niin helppoa kuljettajalle kuin miltä se näyttää. Luulisin, ettei se ole kauhean helppo käyttää. Minusta on outoa, että yhtäkkiä käsissäsi oleva ratti liikkuu, Vettel pohti.

– Jos auto on nopeampi sen kanssa, niin sitten ei mikään huoli paina, vaan valitaan nopeampi keino. 10-12 vuotta sitten meillä oli F-putki käytössä, ja silloin ajoimme yhdellä kädellä suurimman osan radasta, joten se ei ollut turvallista, mutta se oli nopeaa.

F-putkessa auton ohjaamosta kuljetettiin rungon läpi ilmaa perää kohti parantamaan takasiiven toimintaa. Kuskit pitivät tällöin suorien aikana vasenta kättään ohjaamonsa sivussa olleen ilmanottoaukon tiellä, millä koko efekti mahdollistettiin.

– FIA on tietysti olemassa sitä varten, että se tutkii, onko jokin turvallista meille vai ei, Vettel totesi.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja