Vältä vaaratilanne juhannusruuhkassa – tarkista auton rengaspaineet

Lomakauden alkajaisiksi moni suomalainen pakkaa auton ja vaihtaa kesäksi maisemaa. Rengaspaineita ei kuitenkaan usein säädetä vastaamaan täyteen pakatun auton kuormaa, jolloin renkaiden väärä ilmanpaine voi pahimmillaan johtaa ajoneuvon hallinnan menetykseen.

Auton rengaspaineita tulee täydellä kuormalla ajettaessa nostaa jopa yli puoli baria tyhjempään autoon verrattuna. Näin renkaan ilmanpaine jaksaa kannatella ajossa painavammankin lastin – esimerkiksi perheen mökkivarusteineen.

– Rengaspaineet tulee ehdottomasti mitata ja säätää ennen pidemmälle reissulle lähtöä. Arkenakin ilmanpaine olisi hyvä tarkistaa ainakin kuukausittain, sillä rengas ei ole ilmatiivis ja vuotaa silloinkin, kun autolla ei ajeta, Continentalin rengasasiantuntija Juhani Virasjoki huomauttaa.

Turhien riskien välttämiseksi renkaita voi vilkaista vaikka joka kerta ennen ajoon lähtöä. Vuotaneen renkaan ulkonäkö poikkeaa normaalista, ja sen voi havaita silmämääräisesti.

Väärä rengaspaine on turvallisuusriski

Täyteen kuormattu auto ja liian alhaiset rengaspaineet ovat vaarallinen yhtälö. Väistötilanteessa tyhjempi rengas ei ohjaudu kunnolla, ja seurauksena voi olla sivuluisu tai jopa ajoneuvon hallinnan täydellinen menettäminen. Myös Suomen sateinen kesä tuo omat riskinsä autoilijoille.

– Jos rengaspaine on liian alhainen auton painoon nähden, on pito renkaan ja tien välillä huomattavasti heikompi. Tämä nostaa sadekelillä vesiliirron riskiä – auto voi joutua vesiliirtoon jo 10 kilometriä tunnissa alhaisemmalla nopeudella, Virasjoki laskee.

Mahdollisten vaaratilanteiden lisäksi rengaspaineiden mittaamatta jättäminen on uhka myös kukkarolle. Liian matala paine aiheuttaa renkaan lämpiämistä, rengas kuluu, ja sen elinikä lyhenee huomattavasti. Väärät rengaspaineet lisäävät myös polttoaineenkulutusta.

Auton pakkaamiseen kannattaa panostaa

Oikeat rengaspaineet luovat perustan kevyelle ja turvalliselle ajomatkalle. Lisäksi ajoneuvon moottoriöljyn ja pissapoikanesteen tarkistaminen on hyvä ottaa osaksi lähtövalmisteluja. Virasjoki muistuttaa, että suuri tavaramäärä tekee auton pakkaamisestakin oman taiteenlajinsa.

– Matkatavarat kannattaa pyrkiä pakkaamaan tavaratilaan, painavat mahdollisimman alas. Auton sisätilat tulisi jättää tyhjäksi, sillä äkkitörmäyksessä sinkoilevat tavarat voivat aiheuttaa vaaraa matkustajille. Matkustamossa kulkeva matkatavara ja esimerkiksi lemmikkieläimet tulee aina kiinnittää hyvin ajon ajaksi. Jos käytössä on suksiboksi, ei sen sisällä saa kuljettaa mitään painavaa, ettei auton painopiste nouse liikaa.

Huolellisista lähtövalmisteluista huolimatta autoilija saattaa toisinaan löytää itsensä ongelmatilanteessa kesken matkanteon.

– Vararenkaan tai paikkasarjan asentaminen olisi hyvä opetella etukäteen. Autoliiton turvanumerokin kannattaa kaivaa esiin ennen lähtöä, jotta tien päällä sattuvan pulmatilanteen selvittäminen kävisi mahdollisimman tuskattomasti, Virasjoki muistuttaa.

Onko urasyvyyttä tarpeeksi jäljellä?

Ajoturvallisuuteen ja vesiliirron riskiin kesäliikenteessä vaikuttaa olennaisesti renkaiden urasyvyys. Autonrengasliiton suositus kesärenkaan minimiurasyvyydeksi on 4 mm.

– Renkaan kyky torjua vesiliirtoa on suoraan verrannollinen kulutuspinnan urasyvyyteen. Mitä vähemmän renkaassa on urasyvyyttä jäljellä, sitä helpommin se menettää veden vaikutuksesta otteensa tiestä, Virasjoki varoittaa.

– Jos renkaan urasyvyys on alle 4 mm, voi auton pysähtymismatka märällä tiellä olla jopa 30 metriä pidempi kuin jarrutettaessa uudella renkaalla, jonka urasyvyys on noin 8 mm.

Turvasuosituksen mukaisen urasyvyyden voi helposti varmistaa itse ns. kolikkotestillä – kun renkaan pääuraan laitetaan pystyyn kahden euron kolikko ja sen hopeinen reunus peittyy selvästi, urasyvyyttä on yli 4 mm jäljellä.

– Jos renkaan kunnon arvioiminen itse tuntuu hankalalta, kannattaa kysyä neuvoa asiantuntijalta, Virasjoki vinkkaa.

Lue myös:

    Uusimmat