Valmismatka vai omatoimimatka – näin lomailijan edut eroavat!

Mikä on valmismatka ja mitä hyötyä siitä on? Kuluttajavirasto valvoo ja pitää huolta valmismatkalaisen asemasta matkan loppuun saakka.

Valmismatkan ja omatoimimatkan erot tulevat ilmi ja ajankohtaisiksi usein vasta ongelmatilanteissa. Ongelmatilanteiden varalta matkan sopimusehtoihin kannattaa tutustua kuitenkin jo ennen matkalle lähtöä.

Lomailijan oikeuksiin vaikuttaa, ostaako hän valmismatkan vai omatoimimatkan. Valmismatkan valitsemisen hyöty on sen sisältämä taloudellinen turva. Valmismatka tarkoittaa yleensä pakettina ostettua matkailupalvelujen yhdistelmää, esimerkiksi perinteistä seuramatkaa tai lento+hotelli -pakettia.

Valmismatkalainen saa valmismatkaehtojen mukaisen suojan ostohetkestä matkan päättymiseen asti. Suojaan kuuluu muun muassa peruutusoikeus ja apu ongelmatilanteissa. Valmismatkalla matkanjärjestäjä on myös vastuussa matkaan kuuluvista palveluista kuten kuljetuksista ja majoituksesta.

Kuluttajavirasto muistuttaa, että matkustajan oikeudet riippuvat siitä, onko hän valmismatkalla vai onko hän hankkinut lennon ja majoituksen itse. Valmismatka on yleensä pakettina ostettu matkailupalvelujen yhdistelmä, esimerkiksi perinteinen seuramatka tai reittilento ja hotelli -paketti. Lentoyhtiön konkurssitilanteessa valmismatkalaiset pääsevät järjestetyllä paluukuljetuksella kotiin, kun omatoimimatkaaja joutuu järjestämään kuljetuksen omalla kustannuksellaan.

Valmismatkalaisen oikeudet laissa

Valmismatkalaisen oikeudet perustuvat valmismatkalakiin sekä Kuluttajaviraston ja Suomen matkatoimistoalan liiton sopimiin yleisiin valmismatkaehtoihin. Niissä määritellään muun muassa peruuttamisoikeuksista ja korvauskysymyksistä.

Matkanjärjestäjältä edellytettävät tiedot

Matkanjärjestäjän on annettava kuluttajalle oleelliset matkaa koskevat tiedot. Näihin kuuluvat matkan kokonaishinta, sekä perustiedot matkakohteesta ja hotellista. Suomessa ei ole sovittu yhteisestä hotelliluokitusjärjestelmästä, joten mahdolliset luokittelut ovat matkatoimistojen itsensä harkittavissa.

Matkanjärjestäjän on myös annettava kuluttajalle tiedot tarvittavista matkustusasiakirjoista ja niiden hankkimiseen tarvittavasta ajasta sekä matkaa ja oleskelua koskevista terveysmääräyksistä.

Lisäksi kuluttajan on tiedettävä, onko matkustajien etukäteen maksamat rahat turvattu matkanjärjestäjän asettamalla vakuudella.

Jos matkatoimisto menee konkurssiin, valmismatkalainen saa rahansa takaisin Kuluttajaviraston hallussa olevasta vakuudesta. Jos konkurssi tapahtuu kesken loman, hänelle järjestetään kotiinkuljetus.

Pelkät reittilennot ostaneen kuluttajan suoja on kapeampi. Hän ei esimerkiksi voi peruuttaa lentoja tai peruutus on mahdollista vain tietyissä rajoitetuissa tilanteissa. EU:n lentomatkustajan oikeuksien perusteella hän voi saada korvausta esimerkiksi lennon peruuntuessa ja viivästyessä, muttei lentoyhtiön konkurssissa. Näin ollen omatoimimatkaaja maksaa itse kaikki konkurssista aiheutuneet ylimääräiset kulut, kuten paluulennon ja majoituksen.

Valmismatka maksetaan yleensä etukäteen. Varmista matkatoimiston luotettavuus ennen matkaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston matkatoimistorekisteristä.



AVA / Siiri L'Ecuyer

Lähde ja lisätietoa: Kuluttajavirasto

Kuva: Finnmatkat

Lue myös:

    Uusimmat