Valle Mäkelä tähtää yhä formula ykkösiin

Valle Mäkelä, kuva: Marko Mäkinen
Valle Mäkelä, kuva: Marko Mäkinen
Julkaistu 23.08.2005 11:16(Päivitetty 24.08.2005 00:51)

Monen pää kääntyy, kun nuorimies kurvaa varsinaissuomalaisen pikkukaupungin huoltoasemalle punaisella Porschella. Vakioautojen MM-sarjassa kilpaileva laitilalainen Valle Mäkelä, 19, myöntää olevansa julkkis kotipaikkakunnallaan, vaikka tietääkin painivansa vielä kevyessä sarjassa urheiluhullun kansan kestosuosikkeihin verrattuna.

- Jääkiekkoilija Pasi Saarela taitaa olla täällä kovin julkkis, mutta kyllähän minäkin sillä saralla taidan nouseva kyky olla, 9000 asukkaan kunnasta maailmalle ponnistava Mäkelä naurahtaa.

Julkkis tai ei, mutta kilpa-autoilijana Mäkelä on ehtinyt saavuttaa nuoresta iästään huolimatta melko paljon. Nelivuotiaana kartingin aloittanut Mäkelä voitti viime vuonna Englannin Formula Ford-sarjan ja nyt hän ajaa yksityistallin Seatilla vakioautojen MM-sarjassa (WTCC). Mäkelä on varsinkin Euroopassa korkealle arvostetun WTCC:n nuorin kuljettaja. Hän on tällä hetkellä WTCC:n yksityistallien kuljettajien pisteissä kuudentena.

- Eihän minua niin hyvin tunneta kuin esimerkiksi rallimiehiä, mutta pidän itseäni vähintäänkin keskitason kilpa-autoilijana. Tosiasia on kuitenkin se, että ei kovin moni suomalainen rata-autoilija ole pärjännyt näin hyvin esimerkiksi Englannissa. No Häkkinen (Mika) tietysti ennen minua, Mäkelä sanoo ilman uhoa.

Monet ihmettelivät nuoren Mäkelän siirtymistä pikkuformuloista niin sanottujen koppiautojen pariin. Eikö laitilalainen haluaisikaan ajaa jonain päivänä formula ykkösissä?

- Formula ykköset ja se Monacoon muuttaminen ovat tietysti tähtäimessä, mutta pitää olla myös muita tavoitteita. Formulalla ajamisesta ei saa palkkaa kuin Amerikassa ja F1-sarjassa. Koppiautojen parissa mahdollisuuksia palkan saamiseen on enemmän, Mäkelä tuumaa.

Koppiautoista noustu formula ykkösiin

Laitilan Shelliltä on pitkä matka Monacoon ja aiemmasta menestyksestä huolimatta tallipaikat ovat autourheilussa kiven takana. Mäkelä olisi halunnut siirtyä kuluvaksi kaudeksi Formula 3 -sarjaan, mutta lahjakkaankin kuskin olisi pitänyt tuoda talliin iso tukku sponsorirahaa.

-Jos kolmosissa haluaa ajaa kunnon kauden, se maksaa noin 800 000 euroa. Se oli jo vähän liian iso raha, Mäkelä toteaa.

Vakioautojen MM-sarjankaan kiertäminen ei ole yksityistallin kalustolla ajavalle kuljettajalle ilmaista. WTCC:n tehdastallien kuskit saavat Mäkelän mukaan kuitenkin "todella hyvää palkkaa".

- Meillä on tälle kaudelle pari sponsoria ja isä on laittanut hieman omistaan, Mäkelä kertoo.

Mäkelän mielestä vakioautojen ajaminen uran tässä vaiheessa ei vaaranna pääsyä F1-sarjaan. Ferrarille hiljattain sopimuksen saanut brasilialainen Felipe Massa on esimerkiksi ajanut kilpaa vakioautoilla.

- Ajaisin ehkä mieluummin tällä hetkellä formula kolmosia, mutta uskon, että koppiautojen puolelta pystyy vielä nousemaan ykkösiin, Mäkelä pohtii.

- Ajamisessa formulan ja vakioauton ero on se, että formulasta näkee paremmin, missä kurvi menee. Jarruttamisessa on myös iso ero, koska vakioauto painaa enemmän, Mäkelä kertoo.

Erilaista elämää

Mäkelä muutti jo 16-vuotiaana unelmansa perässä Englantiin Bishop's Stortfordiin ja asui niin sanotussa solukämpässä kaksi vuotta.

- Se aika kasvatti todella paljon ja opin kielen ihan hyvin. Kerran kuukaudessa kävin sitten Suomessa.

Tämän kauden aikana Mäkelä on matkustanut Laitilasta maailmalle. Kotimaassa hän on ehtinyt työskentelemään välillä ystävänsä yrityksessäkin.

- Pari vuotta sitten teimme isän kanssa päätöksen urheiluun panostamisesta, ja peruskoulun jälkeen en ole opiskellut, Mäkelä kertoo.

- En tiedä, onhan se vähän erilaista elämää kuin minun ikäisillä tavallisesti, mutta kyllä maailmallakin pyöriminen opettaa.

Mäkelä kuitenkin tiedostaa, että paluu koulunpenkille voi vielä olla jossain vaiheessa edessä.

- Parin vuoden sisällä pitää alkaa tapahtumaan siihen suuntaan, että ajamisesta saa kunnon ammatin, Mäkelä sanoo.

(MTV3-STT)