Mainos

Valko-Venäjällä keskeytettiin kuuden lehden julkaisu

Valko-Venäjän viranomaiset ovat keskeyttäneet kuuden riippumattoman sanomalehden julkaisun parin viime viikon aikana, maan journalistien järjestö kertoo.

- Viranomaisemme sietävät vain niitä julkaisuja, jotka toistavat kuin papukaijat heidän puheitaan, järjestön johtaja Zhanna Litvina sanoo.

Presidentti Aleksandr Lukashenkon (kuvassa) hallinto on kaventanut tiedotusvälineiden vapautta ja useiden paikallislehtien julkaiseminen on keskeytetty. Lukashenko on myös toistuvasti tulistunut Venäjän television ohjelmista, joissa on kerrottu Valko-Venäjän viranomaisten kovista otteista opposition mielenosoituksissa.

Esimerkiksi Novaja Gazeta Smorgonin julkaisu keskeytettiin kolmeksi viikoksi, koska sen kustantaja on liikemies.

- Kyse on puhtaasti poliittisesta päätöksestä. He siivoavat tiedostuskenttää ennen parlamenttivaaleja ja kansanäänestystä Lukashenkon elinikäisestä presidenttiydestä, Navinki-lehden päätoimittaja Pavljuk Kavalchik kiteyttää.

(MTV3-STT-AFP)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.