Mainos

Vaihda tyynyä, älä puolisoa! Parisuhdetta piinaava kuorsaus talttuu kotikonsteinkin

Makuuhuoneessa öisin raikaava kuorsaus ei ole vain äänihaitta, vaan usein merkki uniapneasta. Uniapneaan liittyy sydänvaivojen ja aivoinfarktin kaltaisia liitännäissairauksia, joten kuorsaajan on syytä ottaa ongelma tosissaan ja hakeutua tutkimuksiin. Kuorsausta itsessään voi ehkäistä pienillä keinoilla: esimerkiksi oikeanlaisen tyynyn ja patjan hankkiminen avaa hengitysteitä ja vähentää kuorsaamista.

Suomalaiset ovat melko äänekkäitä nukkujia, sillä tutkimusten mukaan noin 40 prosenttia miehistä, 20 prosenttia naisista ja 5-10 prosenttia lapsista kuorsaa. Kuorsaaminen liittyy tiiviisti uniapneaan ja johtuu nenän ja nielun ilmateiden ahtautumisesta.

– Kuorsaamisen tiedetään nostavan verenpainetta etenkin miehillä ja lisäävän myös aivoinfarktiriskiä. Samalla se huonontaa unen laatua sekä kuorsaajalla itsellään että hänen perheellään, toteaa vastavalittu vuoden unihoitaja Markku Keski-Rahkonen, joka on erikoistunut uniapnean hoitoon.

Katkonaista hengitystä aiheuttava kuorsaus on haitallista, sillä hengityskatkot aiheuttavat veren happipitoisuuden laskua. Uniapneaan liittyy myös diabeteksen, verenpaineen, sydänvaivojen ja aivoinfarktin kaltaisia vakavia liitännäissairauksia, joiden vuoksi uniapneaan tulisi suhtautua vakavasti.

– Hyvä paikka hakea apua on oma terveyskeskus, työterveyshuolto tai yksityinen sektori, Keski-Rahkonen neuvoo.

Kuorsaajan nukkumisergonomia kuntoon

Kuorsaamista pyritään yleisesti vähentämään niin sanotulla kyynärpäätaktiikalla, joka hiljentääkin kuorsaajan hetkeksi. Tärkeämpää on kuitenkin panostaa omaan elämänhallintaan: 5-10 ylimääräisen kilon pudottaminen, tupakoinnin lopettaminen sekä nenäoireiden ja allergioiden hoitaminen vähentävät kuorsausta.

– Kuorsaamista voi ehkäistä tehokkaasti laittamalla nukkumisergonomia kuntoon. Tyynyllä ja patjalla on suuri merkitys siihen, missä asennossa nukutaan. Anatomisesti muotoiltu tyyny on hyvä ratkaisu, Keski-Rahkonen sanoo.

Kuorsausta ehkäisevä tyyny ohjaa kaularangan oikeaan asentoon, jolloin hengitystiet saadaan auki ja ilma kulkee esteettömämmin. Oikeanlaisen tyynyn valinnassa on hyvä ottaa huomioon oikea muotoilu, korkeus sekä tyynyn materiaali. Sopivin tyynymateriaali pitää mallinsa koko yön, muokkautuu kehon mukaan, mutta antaa samalla tukea.

MTV3/Helmi

Kuvat: Shutterstock

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.