Vähittäiskaupan alamäki jatkuu – pohjan epäillään tulevan vastaan ensi vuonna

Hintakilpailu painaa tulosta 1:58

Kaupan alan näkymät näyttävät tällä hetkellä hyvin synkiltä, ja vähittäiskaupan myynti pienenee edelleen tänä vuonna.

Tammi-toukokuussa myynnin volyymi laski 0,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavasta ajanjaksosta. Myynnin volyymilla tarkoitetaan hintavaihteluista puhdistettua liikevaihtoa. Edellisenä vuonna volyymi laski vastaavana ajanjaksona 1,2 prosenttia.

Kaupan liiton arvioiden mukaan alamäki jatkuu koko kuluvan vuoden. Kauppaa kuristavat lähes olematon talouskasvu, heikko vienti ja julkisen sektorin leikkaukset.

-Alun perin ennustimme, että vähittäiskaupan alalla pohja saavutetaan tänä vuonna, mutta heikkojen näkymien takia muutimme ennustetta vielä harmaammaksi, sanoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Nyt Kaupan liitto ennustaa, että pohja saavutetaan ensi vuonna. Ennusteiden mukaan myynnin volyymi ei silloinkaan vielä lähde nousuun, vaan vuosi 2016 on nollakasvun vuosi.

Ensi vuoden hieman myönteisempiin ennusteisiin vaikuttavat vientinäkymien paraneminen ja talouskasvun odotettu kiihtyminen. Kaupan liiton ennusteessa on kuitenkin oletettu, että yhteiskuntasopimus tulee voimaan, ja hallitusohjelmassa kerrotut veropäätökset toteutetaan vuoden 2016 loppuun mennessä.

-Jos yhteiskuntasopimusta ei synny, kaupan alamäki jatkuu myös ensi vuonna, Kurjenoja sanoo. 

Ikääntyneet nostavat optikkoliikkeiden myyntiä

Vaikka vähittäiskaupalla menee huonosti, kaikki sen sektorit eivät ole kärsineet. Kodintekniikan myyntivolyymit nousivat Tilastokeskuksen mukaan tammi-huhtikuussa 10,9 prosenttia edellisestä vuodesta. 

-Kaupaksi menevät tietotekniikka, viihde-elektroniikka, Ipadit ja puhelimet, Kurjenoja sanoo.

Kurjenojan mukaan kodintekniikan myyntimäärien kasvuun on vaikuttanut ennen kaikkea hintojen lasku. Hän myös arvelee, että kuluttajat haluavat aina vain kehittyneempiä tuotteita.

Myös urheiluvälinekaupan myynnin volyymi nousi noin 10 prosentilla alkuvuonna. Kurjenoja uskoo, että heikkojen talousnäkymien takia rahaa ei käytetä ulkomaanmatkoihin, vaan nyt panostetaan vapaa-aikaan.

Optikkoliikkeissäkin myynnin volyymi kasvoi alkuvuonna 8,9 prosenttia. Suurin syy silmälasien kysynnän kasvuun on väestön ikääntyminen. 

"Ilman hintojen alennuksia sukellus vielä syvempi"

Päivittäistavarakaupan myyntivolyymi on laskenut 1,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Kurjenoja arvioi, että päivittäistavarakaupan sukellus olisi ollut vielä syvempi ilman kauppojen tekemiä hintojen alennuksia. 

-Huolestuttavaa on, että olemme tilanteessa, jossa hinnat laskevat, mutta ostovoima ei parane, Kurjenoja sanoo.

Ruokakauppojen koventunut hintakilpailu näkyy myös STT:n keskiviikkona tekemässä vertailussa. Hinnat ovat tammikuusta laskeneet, joskaan eivät kautta linjan. Mukana on kolme myymälää Helsingin Itäkeskuksesta. Kymmenen tuotteen vertailussa halvin oli Lidl. Kakkosena tuli Prisma ja kallein oli Citymarket.

SOK-yhtymän pääjohtaja Taavi Heikkilä sanoo, että S-ryhmä aikoo jatkaa hintojen alentamista myös syksyllä. Tarkempaa suunnitelmaa hän ei kuitenkaan kertonut.

Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala sanoo, että Kesko aikoo myös jatkossa olla hintojen osalta "kilpailukykyinen". Hänen mukaansa Keskolle hintojen tarkistaminen ja alentaminen ovat arkipäivää. STT ei tavoittanut Lidlistä ketään kommentoimaan asiaa.   

Lue myös:

    Uusimmat