Vahinkojen vaikutus liikennevakuutusten hintaan vaihtelee entistä enemmän – erot jopa kymmeniä prosenttiyksikköjä

Uuden liikennevakuutuslain voimaantulo on tuonut mukanaan tuntuvia muutoksia liikennevakuutusyhtiöiden bonusjärjestelmiin. Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE:n vertailussa ilmenee, että eri yhtiöiden tavat laskea ja nostaa asiakkaiden bonuksia vaihtelevat suuresti. Vahinko saattaa nykyään alentaa bonusta 30 prosenttiyksikköä tai ei ollenkaan, jos asiakas on ajanut pitkään ilman vahinkoja.

Aikaisemmin yleinen linja on ollut, että bonus on vahingon jälkeen laskenut 20 prosenttiyksikköä. Yleinen suuntaus näyttää nyt olevan se, että vahinkojen vaikutus bonuksiin on suurin niillä asiakkailla, joille sattuu useammin vahinkoja.

– Jos asiakkaalla on paljon bonusta, pudottaa vahinko bonusta usein vähemmän. Jos taas bonusta ei ole kertynyt paljonkaan, on vaikutus suurempi. Monissa yhtiöissä ensimmäinen vahinko ei alenna bonusta lainkaan, jos autolla on ajettu riittävän kauan ilman vahinkoja, sanoo vakuutusasiantuntija Hanna Salo.

Myös bonusten kertymistahti vaihtelee. Lähtöbonukset vaihtelevat nollasta 40 prosenttiin ja maksimitaso on 80–83 prosenttia. Maksimibonukset liikennevakuutukseen saa kerättyä nopeimmillaan viidessä, hitaimmillaan 11 vuodessa.

Salon neuvo vakuutusasiakkaille on, että yhtiöiden tarjouksia kannattaa vertailla.

– Liikennevakuutusten hintoja voi vertailla esimerkiksi vakuutusyhtiöiden verkkosivuilla olevien laskureiden avulla. Pelkät bonusprosentit eivät kuitenkaan kerro koko totuutta, vaan vasta lopullinen hinta osoittaa edullisuuden, Salo kehottaa.

Uusi liikennevakuutuslaki teki mahdolliseksi sen, että asiakas voi saada samat bonukset kaikkiin ajoneuvoihinsa. Bonuksia ei näin ollen tarvitse kerätä uudelleen joka ajoneuvolle. 

Lue myös:

    Uusimmat