Vaaralliset railot jääteiden esteenä sisävesillä – "Pielisellä 10 sekunnin ukonilma"

Railoja syntyy helposti vähäisen lumen takia 1:44

Sisävesille on syntynyt runsaasti vaarallisia railoja - "Pielisellä 10 sekunnin ukonilma - talo tärisi"

Viime päivien sää on ollut suotuisa railojen syntymiselle. Sisävesillä niistä on jo merkittävää haittaa sekä kalastukselle että jääteiden avaamiselle.

Lieksan vuonislahtelaiset ihmettelivät tiistaina keskelle Pielistä edellisyönä revennyttä avohaavaa. Vähintään neljä kilometriä pitkä railo esti sisävesien pisimmän virallisen jäätien avaamisen Vuonislahdesta Kolille.

Talot tärisivät yöllä

Pielisen rannoilla on totuttu jään paukahteluun viime öinä, mutta viimeisin railo piti syntyessään erityisen reipasta ääntä.
– Jollakin oli talon seinät suorastaan tutisseet ihan kuin ukonilma olis ollu. Se oli kestänyt peräti semmosen kymmenkunta sekunttia, että ei mikään ihan pieni tapahtuma, kuvailee luonnonilmiötä Vuonislahden kyläpäällikköAnu Penttinen.

Kun jäällä ei ole lunta suojana railoja syntyy herkästi. Jää kutistuu sivusuunnassa jopa metrillä pakkasen kiristyessä 10 astetta.
– Tällöin esimerkiksi 20 kilometriä pitkällä järvenselällä voi syntyä noin 20 metriä leveä railo, vertaa palomestari Mika Viertola Pohjois-Karjalan pelastuslaitokselta.

Jään liikkeistä Pielisekin röykkiöt syntyivät.
– Kun ilmat lämpes, niin jäät laajeni ja tuo toinen reunus lähti työntymään, toinen painui ja toinen työntyi tuonne päälle, jäätietä kunnostava urakoitsija Kyösti Nevalainenkertoo.

Omalla vastuulla ajellaan

Railo ylitti tiistaina jäätien ainakin kahdessa kohti.  Ympärillä on jäätä 45 senttiä eivätkä paikalliset malttaneet pysyä poissa järveltään. Liikennettä oli, vaikka jäätie ei olekaan virallisesti auki.
– Se tarkoittaa, että vaikka tuossa vieressä voi ajaa, mutta tämä tie ei ole vielä käytössä. Omalla vastuulla, muistuttaa Penttinen.
– Vakuutukset ei korvaa eikä kukaan muukaan. Jos sinne lähtee ja jotakin sattuu niin omasta pussista menee, Nevalainen vielä vahvistaa.
Talvikalastajat ovat Pielisellä myös liikkeellä. Moni menee pyydyksille autolla, mönkijällä tai moottorikelkalla.

Pielisen jäätie on seitsemän kilometriä pitkä ja sitä on pidetty jopa koko Euroopan pisimpänä sisävesillä. Leveyttä tiellä on 20 metriä ja sillä on 50 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Jäätiellä ohittaminen ja pysähtyminen on kielletty. Painorajoitus on kolme tonnia.

Jäätiellä on suuri merkitys keskitalven, erityisesti hiihtolomakauden matkailulle. Monen työmatka lyhenee jäätien ansiosta jopa yli 100 kilometrillä päivässä.
Pielisen jäätietä on ylläpidetty valtion tienä vuodesta 1980 alkaen. Tiellä liikkuu keskimäärin 200-220 ajoeneuvoa vuorokaudessa. Parhaimpina päivinä määrä on noussut jopa yli 500 ajoneuvoon.

Tulevaisuus huolestuttaa

Tänään keskiviikkona Pielisen jäätietä yritetään avata uudestaan. Jäätä on riittävästi eli vähintään 40 senttiä ja railokin saadaan kuriin.
– Se jäätyy helposti ja sitten vain tasoitan railon reunoja traktorilla, Nevalainen suunnittelee.

Railot eivät ole Pielisellä harvinaisia. Esimerkiksi viime keväänä syntyi useita kymmenmetrisiä railoja. Jäätien suurin ongelma on yleensä kuitenkin lumituisku, joka keskeyttää liikenteen ajoittain lähes joka vuosi.

Pohjois-Karjalan Pelastuslaitos varoitti järviin muodostuneista railoista jo useita päiviä sitten. Pielisen lisäksi esimerkiksi Höytiäiselle avautui noin kuusi kilometriä pitkä railo, joka oli vain ohuen jääpeitteen verhoama.

Muutama leuto talvi on jäätiellä jo jäänyt väliin. Ilmastonmuutos uhkaa tätäkin harvinaisuutta.

Lue myös:

    Uusimmat