Uusien asunto-osakeyhtiöiden on maaliskuussa voimaan astuvan lain mukaan rakennettava autopaikoille sähköautojen latausvalmius. Laki ei kuitenkaan vaadi valmiita latauspisteitä, vaan ainoastaan kuoret kaapeleille. Taloyhtiöt päättävät jatkorakentamisesta. Vanhojen autopaikkojen sähköistämiseen on tarjolla valtion apua.
Valtiovallan asettaman tavoitteen mukaan Suomessa pitäisi 10 vuoden kuluttua olla ainakin 700 000 autoa tankkaamassa sähkötöpselin päässä.
Tavoite on kova. Sähköautojen myynnin, olivat ne sitten täyssähköisiä tai hybridejä, pitäisi lähivuosina kolminkertaistua joka vuosi.
Missä määrin lakiuudistus lopulta jouduttaa asiaa, kun valmiita latauspisteitä ei vaadita ja vastuu jää asuntojen omistajille?
– Uuden lain mukaan autopaikoille pitää rakentaa reititys, siis valmius kaapelointiin ja pistokkeisiin. Edes kaapeleita ei tarvitse vetää, kuvailee Kiinteistöliiton johtava energia-asiantuntija Petri Pylsy.
Taloyhtiöissä voi syntyä kovaakin vääntöä, jos osalla uusista asukkaista on ladattavia autoja, mutta autopaikalta ei löydy edes piuhan päitä.
– Olisi toivottavaa, että rakennuttajat miettisivät tätä asiaa vähän pidemmälle eikä vain se verran, mitä lain kirjain alimmillaan vaatii, kommentoi Petri Pylsy.
