Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uusi laki autopaikkojen latauspisteistä vaatii vain kuoret kaapeleille – "Kysyntää on riittänyt"

2:12Uusien asunto-osakeyhtiöiden on maaliskuusta lähtien rakennettava autopaikoille valmius sähköautojen lataukseenUusien asunto-osakeyhtiöiden on maaliskuusta lähtien rakennettava autopaikoille valmius sähköautojen lataukseen – Uutisaamu perehtyi aiheeseen lähetyksessään.
Julkaistu 18.01.2021 19:10
Toimittajan kuva

Kari Pyrhönen

kari.pyrhonen@mtv.fi

Uusien asunto-osakeyhtiöiden on maaliskuussa voimaan astuvan lain mukaan rakennettava autopaikoille sähköautojen latausvalmius. Laki ei kuitenkaan vaadi valmiita latauspisteitä, vaan ainoastaan kuoret kaapeleille. Taloyhtiöt päättävät jatkorakentamisesta. Vanhojen autopaikkojen sähköistämiseen on tarjolla valtion apua.

Valtiovallan asettaman tavoitteen mukaan Suomessa pitäisi 10 vuoden kuluttua olla ainakin 700 000 autoa tankkaamassa sähkötöpselin päässä.

Tavoite on kova. Sähköautojen myynnin, olivat ne sitten täyssähköisiä tai hybridejä, pitäisi lähivuosina kolminkertaistua joka vuosi.

Missä määrin lakiuudistus lopulta jouduttaa asiaa, kun valmiita latauspisteitä ei vaadita ja vastuu jää asuntojen omistajille?

– Uuden lain mukaan autopaikoille pitää rakentaa reititys, siis valmius kaapelointiin ja pistokkeisiin. Edes kaapeleita ei tarvitse vetää, kuvailee Kiinteistöliiton johtava energia-asiantuntija Petri Pylsy.

Taloyhtiöissä voi syntyä kovaakin vääntöä, jos osalla uusista asukkaista on ladattavia autoja, mutta autopaikalta ei löydy edes piuhan päitä.

– Olisi toivottavaa, että rakennuttajat miettisivät tätä asiaa vähän pidemmälle eikä vain se verran, mitä lain kirjain alimmillaan vaatii, kommentoi Petri Pylsy.

Lue myös: Automyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."

Muutakin voisi myydä kuin tyhjiä kuoria

Valmiit latauspisteet voivat olla tulevaisuudessa myös yksi myyntivaltti asuntokaupalle.

– Rakennuttajien olisi nyt syytä pohtia, mitkä ovat ostajien ja asukkaiden tarpeet. Sähköladattavien autojen määrä kasvaa joka tapauksessa, sanoo Kiinteistöliiton asiantuntija.

Vanhat taloyhtiöt voivat modernisoida autopaikkojaan ympäristöministeriön alaisen valtion asuntorahoituksen ARA:n tuella. Viime vuonna ARA jakoi yhteensä 6,8 miljoonaa euroa. Valtio korotti alunperin viiden ja puolen miljoonan euron avustuspottia lisäbudjetilla, mutta rahat loppuivat silti syksyllä kesken.

Lue myös: Tällaisen siivun pakkanen puraisee ladattavan hybridin sähköisestä toimintamatkasta

Tuella päästään vasta alkuun

Tälle vuodelle on varattu 5,3 miljoonaa euroa, jolla saadaan noin 9200 latauspistettä. ARA:sta arvioidaan, että avustus on jaettu jo kesään mennessä ja lisämäärärahaa tarvitaan tänäkin vuonna.  

– Kysyntää on riittänyt, kuvailee sähkölatauspaikkoja asentavan Helen Oy:n tuoteryhmäpäällikkö Jere Jokinen.

– Tilausmäärät kasvoivat viime vuonna merkittävästi. Sähkö- ja hybridiautoja on yhä enemmän tarjolla, eri malleja ja eri hintaluokkia. Ja ARA:n tuki on ollut erittäin merkittävä kannustin.

Korjaus 19.1. klo 16. Täsmennetty viime vuoden avustussumma (lisäbudjetti) sekä latauspisteiden määrä, joka avustuksella on rakennettavissa. 

Täsmennetty teksti: 

"Viime vuonna ARA jakoi yhteensä 6,8 miljoonaa euroa. Valtio korotti alunperin  viiden ja puolen miljoonan euron avustuspottia lisäbudjetilla, mutta rahat loppuivat silti syksyllä kesken. Tälle vuodelle on varattu 5,3 miljoonaa euroa, jolla saadaan noin 9200 latauspistettä. ARA:sta arvioidaan, että avustus on jaettu jo kesään mennessä ja lisämäärärahaa tarvitaan tänäkin vuonna."

Lue myös: Tiedätkö, kuinka moni sähköautoilija vaihtaisi takaisin polttomoottoriautoon?

Lisää aiheesta:

Näin moneen sähköautoon hankintatuen lisärahoitus riittää – "Ei tällä kuuhun mennä"Sähköautojen latauslaitteilta halutaan nyt tehoa, mutta yksi asia olisi sitäkin tärkeämpää – tämä etu on verovapaa vielä kolme vuottaSähköautojen hankintatuet on käytetty loppuun, eikä lisää tipu – ministeri Harakka: "Täyttänyt tehtävänsä"Sähköauton lataaminen kotipihassa voi olla yllättävän tyyristä – tässä syySähköautosta haaveilevan kannattaa miettiä menopelinsä lataamisvaihtoehdot huolella: Omassa pihassa lataaminen voi tulla yllättävän kalliiksi – väärin tehtynä jopa vaarallistaVTT-professori: 50 vuoden päästä Suomen henkilöautot kulkevat sähköllä – nyt 2,6 miljoonasta autosta sähköautoja on 2000
SähköautotAsuminenKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään