Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uumajan lento-onnettomuuden syytä pohditaan lentopiireissä laajalti – kokenut harrastajalentäjä MTV:lle: ”Tässäkin on kyseessä tapausten summa”

7:28Mitä kuuluu ilmailuharrastajille?Huomenta Suomessa keskusteltiin ilmailuharrastuksesta, mukana myös yleisilmailija Jukka Peurala.
Julkaistu 16.07.2019 14:34
Toimittajan kuva

Sanna Ketola

sanna.ketola@mtv.fi

Lento-onnettomuudet johtuvat yleensä monen asian summasta, ja harvemmin yksistään koneen teknisestä viasta, kertoo Jukka Peurala.

Yleisilmailija Jukka Peurala suuntaa Porin lentoasemalle viikoittain. Peurala on tottunut lentäjä armeija-ajoistaan saakka, 24 vuoden kokemuksella. Ilmoille hän ampaisee vuoden ympäri.

– Jos sanotaan, että harrastajalentäjä lentää alle 10 tuntia vuodessa, niin aktiivisena harrastajalentäjänä minulla kertyy noin 60 – 80 tuntia vuodessa.

Haastavinta lentämisessä

Pienlentokoneella lentämisessä ja lennon valmistelemisessa tulee ottaa huomioon monia eri seikkoja. Peurala painottaa kiireettömyyttä ja tarkkaavaisuutta, jotta lentomatka sujuu hyvin.

– Ennalta suunniteltu kokonaisuus on kaiken a ja o. Ja tärkeintä on, että tuntee itsensä. Lentäjän täytyy tietää omat kykynsä ja rajoituksensa.

Peurala on välttänyt vakavammat vaaratilanteet, mutta hän painottaa, että sääolosuhteisiin tulee aina kiinnittää erityishuomiota.

– Sää asettaa haasteita. Jos pilvinen ja sateinen keli yllättää, niin on viisaampi kääntyä takaisin.

Lento-onnettomuudet puhuttavat

Peurala kuvaili Ruotsin Uumajan lähellä tapahtunutta laskuvarjohyppääjien pienkoneen lento-onnettomuutta todella ikäväksi tapaukseksi.

Tutkijoilla voi kuitenkin mennä jopa vuosi, ennen kuin kokonaiskuva onnettomuudesta on selvillä.

– Pienkoneissa ei ole mustaa laatikkoa. Uskon, ettei tästäkään tapauksesta yhtä yksittäistä syytä voida nimetä onnettomuuden aiheuttajaksi. Tässäkin on kyseessä tapausten summa.

– Kun onnettomuudet tutkitaan huolellisesti, niin aina on se tapaus, ettei onnettomuus aiheutunut vain yhdestä syystä. Syitä on yleensä useampi, jopa kolme tai enemmän. Kun ne sattuvat päällekkäin, niin onnettomuus tapahtuu. Yhtä syytä yleensä ei ole, vaan se on summa.

Vaimo ei uskalla kyytiin

Vaikka Peuralalla on parinkymmenen vuoden lentokokemus, ei hänen vaimonsa ole uskaltautunut kyytiin tähän päivään mennessä.

– Kaikki eivät pidä lentämisestä, Peurala naurahtaa.

Lisää aiheesta:

Verta päähän, paino moninkertaistuu hetkessä: Isä-Martin ja poika-Lassen harrastus on päätähuimaavaa harvan hupiaKuvat Mäntsälän lentoturmasta – konetyyppi on yleisesti käytössä: "Ne ovat turvallisia ja joka käteen sopivia"Täpärän lähellä vai tarpeeksi kaukana? Helsinkiläismies jännitti parvekkeella, osuuko kuumailmapallo työmaanosturiin – katso itse!Pasi huolehtii satojen lentomatkustajien turvallisuudesta, mutta ihastui lennonjohtajan työhön pienien paperilappujen takia – MTV Uutiset vieraili lennonjohdossa selvittämässä, mitä ilmailun kulisseissa tapahtuuIlmailuasiantuntija pohtii Zimbabwen lentoturman syytä: Useimmiten syy löytyy ratin ja penkin välistä – suuri lintukin voi tehdä koneesta ohjauskyvyttömänYhdysvaltojen lentoturma hyvin poikkeuksellinen – Lentäjäkonkarit: "Kun sattuu näin, meidän tulee osata toimia"
LentäminenSuomiareenaLentokoneetLento-onnettomuudetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Lentäminen
  • 31.10.17:49
    Yhdysvallat

    FBI-johtajan väitetään lennättäneen tyttöystävänsä veronmaksajien rahoilla

  • 30.10.19:38
    Lento-onnettomuudet

    Pakkolaskun tehneen lentokoneen luultiin törmänneen meteoriittiin – oikea syy onkin ehkä ihan muu

  • 22.10.14:09
    Finnair

    Finnair: Uutta tietoa ja rajut luvut penkkikriisistä

  • 15.10.21:39
    Trumpin Yhdysvallat

    Pentagon: Pete Hegsethin kone joutui laskeutumaan Britanniaan

  • 14.10.21:05
    Lentokoneet

    Airbus A320 rökitti Boeingin suosikkikoneen