Saksalaisen ADACin suorittamat päästötestit paljastivat valtavan suuria eroja automerkkien ja -mallien välillä.
Vaikka dieselautojen perisyntinä pidetään myrkyllisiä typenoksidipäästöjä, eivät päästöt ole automaattisesti suuria. Saksalainen autoilujärjestö ADAC testasi 188 dieselautoa ja mittasi näiden typenoksidipäästöt ja tietysti laittoi autot paremmuusjärjestykseen.
Tulosluettelo on saksalaisten juhlaa. Voiton nappasi BMW, ja kärkikolmikon täydensivät Volkswagen-konserni sekä Mercedes-Benz. Opel oli neljäs.
Sija | Konserni / merkki | NOx-päästöt | Autoja testissä |
1. | BMW / Mini | 141 mg/km | 36 |
2. | Volkswagen (konserni) | 146 mg/km | 44 |
3. | Mercedes-Benz | 149 mg/km | 21 |
4. | Opel | 236 mg/km | 11 |
5. | Mazda | 250 mg/km | 10 |
6. | Jaguar Land Rover | 255 mg/km | 6 |
7. | PSA (Peugeot-Citroen) | 263 mg/km | 12 |
8. | Volvo | 364 mg/km | 7 |
9. | Hyundai, Kia | 421 mg/km | 13 |
10. | Ford | 488 mg/km | 10 |
11. | Fiat, Alfa Romeo, Jeep | 561 mg/km | 4 |
12. | Renault, Dacia | 684 mg/km | 14 |
Vähäpäästöisimpien mallien listan kymmenen parasta ovat kaikki saksalaisia tai saksalaisten konsernien autoja.
Yksittäisistä autoista parhaiten pärjäsi Mercedes-Benz E 220d, jonka typenoksidipäästöt olivat 24 milligrammaa kilometrillä. Testissä huonoimmin pärjännyt Renault Trafic tuprutteli ilmoille hurjat 1 042 milligrammaa typenoksideja kilometriä kohden.
Sija | Auto | NOx-päästöt |
1. | Mercedes-Benz E 220d 9G-Tronic | 24 mg/km |
2. | BMW 520d Luxury Line Steptronic | 53 mg/km |
3. | BMW 118d Urban Line Steptronic | 69 mg/km |
4. | Opel Zafira 2.0 CDTI ecoFlex Start & Stop Innovation | 76 mg/km |
4. | Seat Ateca 2.0 TDI Xcellence | 76 mg/km |
6. | BMW 730d Steptronic | 80 mg/km |
7. | Volkswagen Passat Variant | 84 mg/km |
8. | Volkswagen Sharan 2.0 TDI | 88 mg/km |
9. | Mercedes-Benz GLC Coupé 250d | 99 mg/km |
ADACin testistä kertoi ensimmäisenä Moottori.
Lähde: ADAC
***
0:47