Pikaruokaketju Hesburger ilmoittaa ryhtyvänsä useisiin toimenpiteisiin työolojensa korjaamiseksi. Toimilla Hesburger reagoi julkiseen kritiikkiin, jota yhtiön työntekijät esittivät esimerkiksi alituisesta kiireestä ja pitämättömistä tauoista.
Yhtiö ilmoittaa perustavansa työntekijöilleen nimettömän palautekanavan. Hesburgerin mukaan myös ravintolapäälliköitä on jatkossa määrä tukea esimiestyössä, ja heillä on paremmat mahdollisuudet vaikuttaa ravintolan työntekijätilanteeseen ja asiakaspalvelun laatuun.
Lisäksi yhtiö tarkastelee joidenkin tehtävien siirtämistä ravintoloista tukitoimintojen hoidettavaksi.
Korjaustoimenpiteet liittyvät Hesburgerin mukaan selvitykseen, jossa on selvitetty ongelmien syitä muun muassa ulkopuolisen toteuttamalla henkilöstökyselyllä ja keskusteluilla ravintolapäälliköiden kanssa.
Operatiivinen johtaja Vesa Viitanen summaa selvityksessä havaittuja puutteita sanomalla, että avoin vuoropuhelu ei ole henkilöstön ja johdon välillä toiminut. Esimerkiksi reagointi ravintolan tilauskanavien jatkuvaan kasvuun ei ole henkilöstön mitoituksen osalta ollut riittävää.
– Asettamamme tavoitteet ovat johtaneet siihen, että ravintoloita on paikoin johdettu liian tuloshakuisesti ja työntekijöiden kuunteleminen on jäänyt taka-alalle. Nyt tähän tulee muutos, Viitanen sanoo tiedotteessa.
Työaikakäytäntöihin muutoksia
Työtekijät antoivat kritiikkiä myös käytännöstä, jossa väkeä oli hiljaisena iltana painostettu lähtemään kotiin ennen työvuoron loppumista. Jotkut työntekijät ilmoittivat myös tehneensä ylitöitä nostamatta niistä korvausta, koska heidän mukaansa ylityön tekemiseen suhtauduttiin yhtiössä nihkeästi.
