F1

F1

Formulakausi käynnissä!

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Tutkinta Romain Grosjeanin onnettomuudesta käyntiin – F1-kuskin korvaan sijoitettu sensori antaa lisätietoa rajuista törmäysvoimista

4:04
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen kertoi tuoreeltaan onnettomuuden jälkeen yksityiskohtia Romain Grosjeanin ulosajon taustoista.

Vuodessa tavallisesti noin 30 vakavaa moottoriurheilun onnettomuutta tutkiva Kansainvälisen autoliiton FIA:n turvallisuusosasto on tiedottanut ensimmäisistä havainnoistaan koskien Romain Grosjeanin viime sunnuntain Bahrainin GP:n ulosajoa.

Grosjean selvisi suhteellisen lievin vammoin rajusta ulosajosta, jossa hänen autonsa katkesi keskeltä ja syttyi räjähdysmäisiin liekkeihin samalla, kun auton etuosa kuljettajineen läpäisi vahvan teräskaiteen.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Sakhirin GP suorana 4.–6.12.
Pe: harjoitukset klo 15.25 ja 19.25.
La: 3. harjoitukset klo 15.55, aika-ajot klo 18.55, ennakkotunnelmat klo 18.00
Su: Sakhirin GP klo 19.10, ennakkotunnelmat klo 18.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Pian Bahrainin F1-kisan jälkeen tiedettiin jo, että 221 kilometrin tuntinopeudella päin aitaa syöksyneeseen autoon kohdistui peräti 53 g:n törmäysvoima.

FIA kertoo torstain tiedotteessaan, että tapauksen tutkinta vie noin kuudesta kahdeksaan viikkoon ennen kuin havainnoista voidaan kertoa lisää. Haas-tallin lisäksi tutkinnassa kuullaan myös Grosjeanin johtaman kuskijärjestö GPDA:n näkemys turvallisuuskysymyksistä.

Tutkintaryhmä selvittää kaikkien kuljettajan turvavälineiden, kuten kypärän, HANS-niskatuen, turvavöiden, ajovarusteiden ja auton sammutinjärjestelmän toiminnan ulosajon yhteydessä.

Myös ohjaamoa suojaava panssarikenno, Halo-turvakaari, auton korin liitoskohdat ja turvakaiteiden osuus tutkitaan huolella. Lisäksi ratavirkailijoiden ja lääkintähenkilöstön onnistuminen arvioidaan.

FIA saa käyttöönsä valtavan määrän dataa, jota autot radalla keräävät. Esimerkiksi kuljettajaa kuvaava kamera pystyy tallentamaan hidastettuna peräti 400 kuvaa sekunnissa. Grosjeanin korvakäytävässä ollut sensori puolestaan kertoo tarkalleen hänen päähänsä kohdistuneet törmäysvoimat.

Onnettomuuden jälkeen ilmoilla oli monia huolenaiheita, kuten teräskaiteen puhkeaminen ja auton katkeaminen ohjaamon ja moottorin välistä. Grosjeanin selviäminen ilman tajunnan menetystä pelasti hänet myös tulipalon keskelle jäämiseltä.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja