Tutkijat selvittivät tyrannosauruksen viimeisen aterian

Tältä näytti ankannokkainen dinosaurus, joka vaelsi Chilessä 70 miljoonaa vuotta sitten 2:57
Katso myös: Tältä näytti ankannokkainen dinosaurus, joka vaelsi Chilessä 70 miljoonaa vuotta sitten

Tutkijat ovat paljastaneet 75 miljoonaa vuotta sitten eläneen Tyrannosauruksen viimeisen aterian.

Kanadalaistutkijat kertovat Britannian yleisradioyhtiön BBC:n haastattelussa saaneensa uutta valaistusta siitä, että Tyrannosaurusten ruokavalio muuttui rajusti niiden kasvaessa.

Tutkijoiden kohteena oli Kanadan Albertasta löytynyt nuori Gorgosaurus, joka oli jättimäisen Tyrannosaurus rexin läheinen sukulainen.

Kyseinen saurus oli kuollessaan noin seitsemänvuotias, mikä vastaa sen kehityksessä teini-ikäistä. Se painoi tutkijoiden mukaan kuolinhetkellään noin 330 kiloa, eli noin kymmenesosan täysikasvuisen aikuisen painosta.

Rintakehän alla kahden pienen linnun raajat

Gorgosauruksen rintakehän alla näkyivät tutkijoiden mukaan kahden pienen linnun kaltaisen dinosauruksen takaraajat.

– Tiedämme nyt, että nämä teini-ikäiset [Tyrannosaurukset] saalistivat pieniä, nuoria dinosauruksia, Calgaryn yliopiston tohtori Darla Zelenitsky kertoo BBC:lle.

Zelenitsky on yksi Science Advances -lehdessä julkaistun tutkimuksen johtavista tutkijoista.

Aiempien fossiileista saatujen todisteiden perusteella kolmitonniset aikuiset Gorgosaurukset söivät lähinnä hyvin suuria, laumoissa eläviä kasvissyöjädinosauruksia.

Ne luultavasti hyökkäsivät suurten saaliiden kimppuun, purivat luun läpi ja raapivat lihaa pois.

Zelenitskyn mukaan pienemmät ja epäkypsemmät Tyrannosaurukset eivät sen sijaan luultavasti olleet valmiita hyppäämään tuhansien kilojen painoisten dinojen päälle.

Ja kas vain: Kahden dinosaurusvauvan täydelliset takajalat

Nyt tarkasteltu Gorgosauruksen fossiili löydettiin alun perin Albertan Badlandsista vuonna 2009. Alue oli ollut jo ennen tätä ”dinosaurusten metsästäjien” suosiossa.

Fossiili oli hautautunut kallioon, ja sen valmistelu kesti vuosia.

Heti ei ollut selvää, että sen sisällä oli saalista.

Albertan Royal Tyrell Museum of Paleontologyn henkilökunta huomasi lopulta, että sen rintakehästä työntyy esiin pieniä varpaiden luita.

– Rintakehän sisällä oleva kivi poistettiin, jotta saatiin paljastetuksi, mitä sen sisällä oli piilossa, tutkimuksen toinen johtavista tutkijoista, museon henkilökuntaan kuuluva tohtori Francois Therrien kertoo.

– Ja kas vain – siellä olivat kahden alle vuoden ikäisen dinosaurusvauvan täydelliset takajalat.

Aikuiset gorgosaurukset nakersivat saaliinsa banaalihampailla

Gorgosaurus on T-rexiä hieman pienempi ja muinaisempi laji. Täysikasvuisina nekin olivat hyvin kookkaita eläimiä.

– Nuoret eläimet olivat aikuisia kevyempirakenteisia, ja niillä olivat pidemmät jalat ja hyvin teräväkärkiset hampaat. Aikuisten hampaat ovat pyöreämmät; kutsumme niitä "tappajabanaaneiksi", Therrien kuvaa.

Aikuiset purivat ja raapivat voimakkailla "tappajabanaanihampaillaan", mutta tutkittu gorgosaurus valitsi ja jopa paloitteli saaliinsa, puri jalat irti ja nielaisi ne kokonaisina.

Jurassic Park -elokuva epärealistinen

Edinburghin yliopiston ja Skotlannin kansallismuseon paleontologin, professori Steve Brusatten mukaan saaliin näkeminen dinosauruksen suolistossa antoi todellisen käsityksen dinosaurusten aikaisista eläimistä.

– Ne eivät olleet pelkkiä hirviöitä, vaan oikeita, eläviä olentoja ja melko kehittyneitä syöjiä.

Brusatte muistutti T-rexistä vuonna 1993 ilmestyneessä Jurassic Park -elokuvassa. Siinä jättiläisdinosaurus jahtasi autoa kuvitteellisen huvipuiston läpi.

– Iso, aikuinen T-rex ei olisi jahdannut autoa – jos autoja tai jeeppejä olisi ollut tuolloin olemassa. Sen ruumis oli liian suuri, eikä se olisi voinut liikkua niin nopeasti.