Tutkijat löytäneet uuden eksoplaneetan aivan naapuristamme?

Tähtitieteilijät ovat havainneet todisteita mahdollisesta uudesta planeetasta, joka kiertää naapuritähteämme Proxima Centauria.

Proxima Centauri on lähin tähtemme heti Auringon jälkeen. Se sijaitsee noin neljän valovuoden päässä.

Havaintoa uudesta planeetasta  ei ole vielä vahvistettu, mutta planeettakandidaatille on annettu jo nimikin: Proxima d. Arvioiden mukaan planeetta olisi massaltaan vain neljänneksen Maahan verrattuna, uutisoi Space.com.

Proxima Centaurilta on jo aiemmin tehty yksi vahvistettu planeettahavainto (Proxima b) ja toinen vahvistamaton havainto (Proxima c).

Tuore havainto mahdollisesta kolmannesta planeetasta tehtiin Chilessä sijaitsevalla Very Large Telescope -teleskoopilla. Havainnossa käytettiin apuna ESPRESSO-instrumenttia. Kyseessä on lyhennelmä melkoisesta sanahirviöstä: Echelle Spectrograph for Rocky Exoplanets and Stable Spectroscopic Observation.

– Löytö osoittaa, että lähin tähtinaapurimme on täynnä mielenkiintoisia uusia maailmoja, jotka ovat ulottuvilla jatkotutkimuksia varten, kertoo tutkimusta johtanut tähtitieteilijä João Faria.

Tutkijat ovat havainneet täysin tuntemattoman kohteen avaruudessa 0:29