James Webb -teleskooppi kohdisti ”Terminaattori-katseensa” maankaltaiseen eksoplaneettaan: Lohduton löytö

Suomalainen asiantuntija Nasan planeettalöydöstä: ”Ne melkein nuolevat emotähtensä pintaa” 6:00
Suomalainen asiantuntija Nasan Trappist-1 -planeettalöydöstä vuonna 2017: ”Ne melkein nuolevat emotähtensä pintaa” (23.2.2017)

Nasan uusi huipputarkka James Webb -avaruusteleskooppi  (JWST) on jatkanut merkittävien havaintojensa sarjaa.

JWST on tarkkaillut Trappist-1 -tähteä kiertävää maankaltaista Trappist-1b -planeettaa MIRI-infrapunakameransa avulla. Tiedesivusto Live Science luonnehtii kyseistä lämpöä havaitsevaa kameraa ”Terminaattori-katseeksi”.

Trappist-1 -planeettajärjestelmä on kiinnostanut tutkijoita erittäin paljon. Järjestelmässä on seitsemän Maan kokoluokkaa olevaa eksoplaneettaa ja niistä osa kiertää emotähteään ns. elämän vyöhykkeellä, jossa planeetan pinnalla voi esiintyä nestemäistä vettä.

Kamera paljasti Trappist-1b-planeetasta elämää ajatellen lohdutonta tietoa. Havaintojen mukaan kyseinen planeetta on liian kuuma ihmisenkaltaiselle elämälle. Lämpötila planeetan pinnalla on noin 232 astetta. Lisäksi planeetalla ei ole luultavasti lainkaan ilmakehää.

Tutkimustulokset on julkaistu Nature-julkaisussa.

Elämän kannalta surullisesta havainnosta huolimatta kyse on jälleen merkittävä suoritus JWST:ltä. Nasan mukaan nyt on pystytty mittaamaan ensimmäistä kertaa Maan kokoluokkaa olevan kivisen eksoplaneetan välittämää säteilyä.

– Mitkään aiemmat teleskoopit eivät ole olleet niin tarkkoja, että ne olisivat kyenneet mittaamaan näin himmeää infrapunavaloa, todetaan Nasasta.