Traagiset suojatieonnettomuudet puhuttavat – jakeluautojen kiire aiheuttaa vaaranpaikkoja

11-vuotias tyttö jäi tänään Tampereella suojatiellä rekan alle ja loukkaantui vakavasti. Helsingissä 9-vuotias tyttö kuoli viime viikolla jäätyään kuorma-auton alle suojatiellä. Ylikomisario Pekka Höök Helsingin poliisista arvioi, että kyse on valitettavista sattumista.

– Koulut ovat alkaneet, joten koululaiset liikkuvat enemmän. Riski onnettomuuksille kasvaa ja joka vuosi onnettomuuksia sattuukin tähän aikaan, mutta tänä vuonna seuraukset ovat olleet hyvin traagisia, Höök sanoo.

Lasten liikenneturvallisuuden kohentamiseen Höökillä on yksinkertainen ohje.

– Ollaanpa sitten liikkeellä isolla tai pienellä autolla, aina pitäisi lapsia nähdessä hälytyskellojen alkaa soida. Lapset ovat kuitenkin liikenteessä ennalta-arvaamaton tekijä, koska me emme voi tietää varmuudella, minne he liikenteessä liikkuvat. Näin, vaikka heille olisi kuinka hyvin opetettu liikennesäännöt, alleviivaa Pekka Höök.

Liikennevalistusta ja tiedottamista liikennesäännöistä ei myöskään voi Höökin mukaan koskaan olla liikaa.

– Ensisijaisesti onnettomuuksilta vältytään niin, että sekä kouluissa että kotona käydään jatkuvasti muun muassa liikennesääntöjä läpi. 

Kaupunkien järjestelmiä vaikea muuttaa

Toinen keino tehdä teistä turvallisempia lapsille ovat liikennetekniset ratkaisut. Näitä ovat muun muassa nopeusnäytöt, lapsista varoittavien liikennemerkkien vilkkuvalot, töyssyt sekä kiertoliittymät. Näiden keinojen suunnittelu ja toteutus vie kuitenkin aikaa sekä rahaa. 

– Yleisesti ottaen teknisiä ratkaisuja on tullut viime vuosina lisää ja esimerkiksi nopeusnäyttöjen on todettu alentavan nopeuksia, Pekka Höök kertoo.

Teknisten ratkaisujen osalta haasteena ovat kuitenkin erityisesti vanhojen kaupunkien liikennejärjestelmät. Liikennemäärät ovat voineet kasvaa alkuperäisiin suunnitelmiin nähden räjähdysmäisesti ja tällöin vaikkapa hidastetöyssyillä voi olla laajoja vaikutuksia koko alueen liikenteeseen.  

– Uusilla asuinalueilla nämä asiat on helpompi huomioida, kun teknisiä ratkaisuja voidaan rakentaa liikenteeseen alusta alkaen. Uudemmilla asuinalueilla lähtökohtana varmasti pidetään myös esimerkiksi sitä, että kouluja ei rakenneta vilkkaiden teiden varsille, Höök sanoo.

Tiheissä keskustoissa vaarana jakeluliikenne

Ylikomisario Höök arvioi, että erityisesti kaupungeissa vaaran paikka lapsille piilee jakeluliikenteen puolella. Jakeluliikenteellä tarkoitetaan muun muassa kauppojen varastoja täydentäviä kuorma- ja pakettiautoja.

– Jakeluliikenteessä autoilla on tiukat aikataulut. Sama haaste on puhtaanapitoajoneuvoilla. Kaupunkiolosuhteissa tulee myös enemmän niin kutsuttuja kuolleita kulmia, eli kuljettaja ei näe kunnolla mitä auton ympärillä tapahtuu, sanoo Höök.

Tällaiset olosuhteet vaativat kaikilta kuljettajilta sekä liikenteenkäyttäjiltä enemmän ennakoimista.

– Uskon, että ennakoiva ajotapa on sellainen mihin kuljetusyrityksissä ja kuljettajien koulutuksessa kiinnitetään kyllä huomiota, mutta koskaan näistä asioista ei tietenkään voi puhua liikaa. Epähuomiossa liikennesääntöjä voi jäädä noudattamatta.

Höök muistuttaa, että ajoneuvoihin suunnitellaan myös jatkuvasti turvallisuutta lisääviä ratkaisuja, kuten tutkia, jotka varoittavat lähellä olevista kohteista.

Lue myös:

    Uusimmat