Tietokonepelit kehittävät monivammaisten lasten vuorovaikutustaitoja

Monivammainen lapsi kehittyy tietokonepelien avulla keskustelemaan ja olemaan vuorovaikutuksessa sekä pelin että ihmisten kanssa.

Näin osoittaa keskiviikkona taideteollisessa korkeakoulussa tarkastettava väitöskirja. Taiteen lisensiaatti Veli-Pekka Räty tutki tietokonepelien suunnittelua ja käyttöä vammaisten lasten kuntoutuksessa.

Hänen tutkimustulostensa mukaan monivammainen lapsi saa vastaavanlaisia kommunikaatio- ja vuorovaikutuskokemuksia tietokonepelien kautta kuin vammattomat lapset kokevat perinteisissä leikeissä ja peleissä.

-Pelit antavat myös yhteistä sanastoa ja kokemusmaailmaa kaikille lapsille, Räty kertoo. Siten vammaisen lapsen on helpompi olla muiden lasten kanssa ja itsetuntokin kohentuu, kun löytyy yhteistä puhuttavaa. Pelatessaan lapsella on määräysvalta sen suhteen, mitä hän haluaa tehdä ja miten nopeasti. Tämä kohentaa lapsen itsetuntoa ja antaa edellytyksiä kehittyä itsenäiseen elämänhallintaan.

Rätyn mukaan tietokonepelit ovat tekijöidensä ilmaisuväline. Niiden tavoitteena on saada pelaajat katsomaan ja kuuntelemaan, mitä sanottavaa tekijöillä on. Tutkimuksen mukaan monivammaisten lasten kuntouttajat valikoivat lapsille mieluummin perinteisiä tietokonepelejä ja uudenlaiset visuaaliset lähestymistavat torjutaan.

Lapsen etujen mukaista olisi hyväksyä, tarkastella ja pelata myös uusia pelejä, joissa on poikkeava kuvallinen esitystapa. Näin lasten visuaalinen kokemuspiiri laajenee ja sosiaalinen toimintakyky kohentuu, Räty toteaa.

-Lapset kyllä tykkäsivät rosoisista ja pelkistetyistä kuvista, vaikka kuntouttajat suosivat perinteistä ja maalauksellista satukirjanomaista kuvitusta.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat