Tiesitkö: Tässä ovat talviautoilijan pahimmat mokat

Kuinka moni muistaa aurinkoisilla ja kuivilla syyssäillä maantiellä ajellessaan, että talven tuloon olisi pian syytä varautua? Moni autoilija tekee taas samat mokat, kun talvi yllättää. Älä kuulu mokailijoihin, vaan vältä talviautoilijan pahimmat virheet.

Monilla talven autoiluun valmistautuminen jää viime tinkaan ja puutteelliseksi. Ennen kuin kunnon pakkaskeli yllättää, on hyvä virkistää muistia siitä, mitä ei ainakaan kannata talviautoilussa unohtaa.

Älä unohda auton talvivarustusta

Talvella on pimeää, joten näkyvyydestä huolehtiminen on turvallisuuden a ja o. Varmista siis, että autosta löytyy edellisen talven jäljiltä toimiva jääraappa ja harja, ja että ajoon lähtiessä näkyvyys on riittävä. Talviautoilija ei saa myöskään unohtaa tärkeitä auton huoltotoimenpiteitä. Pyyhkijöiden tulisi toimia loska- ja rapakelillä moitteettomasti ja auton jäähdytinnesteen on kestettävä pakkasta.

Älä tingi renkaiden kunnosta

Tarkista viimeistään tässä vaiheessa, onko uusille talvirenkaille tarvetta, sillä liian vanhat ja kuluneet renkaat ovat vaaralliset. Onko esimerkiksi nastarenkaissa tarpeeksi nastoja jäljellä? Renkaiden turvallinen minimiurasyvyys on pohjoismaisissa oloissa neljä millimetriä, vaikka laki vaatiikin vain kolme millimetriä. Uusien talvirenkaiden valintaa ei kannata tehdä liian heppoisin perustein. Kitka- ja nastarengasvalintaa pohtiessa kannattaa punnita omaa ajokokemusta ja toivomuksia renkaille: karkeasti ottaen kitkarenkaalla ajaminen vaatii enemmän kokemusta kuin nastarenkaalla.

Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri muistuttaa blogissaan, että autolehtien rengastestejä kannattaa seurata, sillä ne ovat nykyään sangen luotettavia.

– Testivoittajaa ei kuitenkaan kannata suin päin hankkia, sillä testin kokonaisarvion painotukset saattavat olla erilaiset kuin omat rengastarpeet. Kokonaistestituloksen sijaan kannattaa miettiä, mitkä renkaiden ominaisuudet ovat itselle tärkeitä. Jos arvostat esimerkiksi renkaan turvallisuutta jäisellä kelillä enemmän kuin renkaan äänettömyyttä, valitset nastarenkaat kitkarenkaiden sijaan, kirjoittaa Morri.

Älä kaahaa kurviin

Rauhallisuus ja ennakointi ovat turvallisen talviajon kulmakivet. Jos ajat kaarteeseen liian lujaa, auto on yhtäkkiä jo vastaantulevien kaistalla tai ojassa. Jos jarrutat liian myöhään, kurvissa ajaessa vauhtia on liikaa ja rattia tekee mieli käännellä tarpeettoman paljon. Nämä virheet voivat olla kohtalokkaita.

Monet muistavat jo autokoulusta sen, että talvella jarrutusmatka on pidempi kuin luulisi. Kun vauhti kaksinkertaistuu, jarrutusmatka nelinkertaistuu. Useat onnettomuudet sattuvatkin juuri silloin, kun autoilija ei ota vakavasti jäisen tien vaaroja. Nopeutta ei kannata säädellä vain rajoitusten mukaan, vaan hakea tuntumaa juuri sen hetken sään mukaiseen järkevään ajonopeuteen.

Lähde: Deski

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat