Teemu Suninen: Renkaiden säästämistarve oli isoin yllätys

Teemu Suninen nousi Saksan MM-rallin toisena kilpailupäivänä kahdeksannelle sijalle. Lauantain erikoiskokeet sopivat hyvin Ford-kuljettajalle.

Videolla Saksan MM-rallin asetelmat lauantain jälkeen.

Sunisen ero rallin kärjessä kiitävään Ott Tänakiin on 1.57,0 minuuttia ennen viimeisen kilpailupäivän kolmea erikoiskoetta.

Oppimielessä ralliin lähtenyt Suninen jatkoi tarkkaa ajoaan myös lauantain erikoiskokeilla, jotka veivät kilpailijat Baumholderin sotilasalueelle ja liukkaille betoniteille.

Päivä oli Suniselle ja kartanlukija Mikko Markkulalle lähes ongelmaton. Ensimmäisen erikoiskokeen pyörähdystä lukuun ottamatta Sunisen Ford eteni koko ajan keula menosuuntaan päin.

- Armeijan alueen erikoiskokeilla oli vaikea säästää renkaita riittävästi, jotta niitä oli jäljellä vielä kahdelle muullekin EK:lle. Ajo sujui, vaikka erikoiskoeajat olisivat voineet olla kovempiakin, Suninen kommentoi tiedotteessaan.

Harva MM-sarjan osakilpailuista tarjoaa samanlaista haastetta kuin Saksan rallin ikoninen Panzerplatten (EK9/13) erikoiskoe. Suninen vältti molemmilla ajokerroilla ongelmat, vaikka ajoi liki 40-kilometrisen EK:n ensimmäistä kertaa WRC-autolla.

- Ei pitkä erikoiskoe niin kinkkinen ollut, mutta juuri se renkaiden säästämistarve oli se isoin yllätys, Suninen toisteli.

Päätöspäivään ei Sunisen osalta liiemmin taisteltavaa jää. Ehjä ajo ja täydet kilometrit ovat tällä hetkellä arvokkain pääoma, jonka Suninen voi kisasta pankittaa.

- Juuri niin, ei tässä ole riskillä tähänkään asti ajettu, joten nyt vain tarkkana loppuun asti, niin jatkossa tänne on helpompi lähteä ajamaan sijoituksista.  

Lue myös:

    Uusimmat