Tätä on Manilan "carmageddon" – työmatka kestää kuusi tuntia päivässä

Kello on viisi aamulla, kun filippiiniläinen nettisuunnittelija Maria Zurbano halaa kolmivuotiasta tytärtään hyvästiksi ja lähtee töihin.

Kolme tuntia myöhemmin aamukahdeksalta Zurbano on perillä työpaikallaan Filippiinien pääkaupungin Manilan keskustassa. Vaikka Zurbanon työmatka on vain 17 kilometriä, se vie häneltä joka päivä yhteensä kuusi tuntia täyteen ahdetussa minibussissa.

– Matkaaminen saa minut fyysisesti kipeäksi. Selkääni sattuu aina. Terveyteeni vaikuttaa se, että joudun istumaan paikoillani tuntikausia, hän kertoo.

Zurbanon koettelemukset todennäköisesti vain pahenevat tulevaisuudessa. Filippiinien keskiluokka kasvaa, ja viime vuonna 12-miljoonaisen Manilan kaduille tuli 300 000 uutta autoa.

Pääkaupungin asukkaat kutsuvat nykytilannetta "carmageddoniksi".

– Liikenne muuttuu koko ajan pahemmaksi. Stressaannun entistä enemmän, mutta ei näytä siltä, että mikään muuttuu, Zurbano sanoo. 

Korruptio ja byrokratia jarruttavat 

Manilan liikenneyhteydet ovat surkeassa kunnossa vuosikymmenien laiminlyöntien takia. Kaupungin keskustaan vie vain muutama suurempi väylä. Työmatkalaisilla ei kuitenkaan ole juuri vaihtoehtoja autoilulle: joitain huonokuntoisia junalinjoja on, mutta niiden kapasiteetti on pieni.

Amerikkalainen kauppakamari on varoittanut, että Manilasta voi lähivuosina tulla asuttavaksi kelpaamaton siitä yksinkertaisesta syystä, että ihmiset eivät enää pysty liikkumaan kaupungissa paikasta toiseen.

– Ainoa ratkaisu on rakentaa uusia teitä ja junalinjoja. Tämä on vakavin ongelma, jonka uusi hallitus saa eteensä, sanoo kamarin neuvonantaja John Forbes.

Presidentti Benigno Aquinon seuraaja valitaan toukokuussa. Aquinoa on arvosteltu siitä, ettei hän tehnyt tarpeeksi kehittääkseen Filippiinien infrastruktuuria.

Suunnitelmia on riittänyt, mutta ne ovat hautautuneet maan kaoottiseen, korruptoituneeseen ja byrokraattiseen päätöksentekojärjestelmään. Esimerkiksi Manilan laitamille piti valmistua viime vuoden loppuun mennessä 19 kilometrin mittainen kevytraitiolinja. Hallitus ei ole vielä pystynyt edes päättämään, mikä rakennuttaja hankkeelle valitaan.  

Lue myös:

    Uusimmat