Tätä ei osattu aavistaa: Dieselautojen suosio kasvaa nuorten keskuudessa

Diesel-autojen tulevaisuus 7:39
Dieselautojen tulevaisuus on puhuttanut jo vuosia. Näin aiheesta keskusteltiin Huomenta Suomessa vuonna 2018.

Dieselin kuolemasta revitään otsikoita harva se päivä, mutta suomalaiset nuoret uivat vastavirtaan.

Vaihtoautoketju Kamuxin Suomalaiset autokaupoilla 2021 -kyselytutkimuksen vastauksista selviää, että dieselautolla ajavien 18–24-vuotiaiden nuorten määrä on selvässä kasvussa, vaikka dieselin suosio yleisesti onkin hiipumaan päin.

Esimerkiksi toukokuussa Suomessa ensirekisteröitiin 954 dieselautoa, kun taas täyssähköautoja meni kilpien väliin 962 kappaletta. Noin 31 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia. Ladattavien hybridien osuus oli 21,7 prosenttia ja täyssähköautojen 9,7 prosenttia.

Kyselytutkimuksen mukaan useampi kuin joka kolmas 18–24-vuotias nuori ajaa tällä hetkellä kuitenkin dieselautolla. Vuosi sitten lukema oli vain 19 prosenttia.

Tämä poikkeaa vanhemmista vastaajista, joiden keskuudessa dieselin suosio on pienentynyt samalla, kun bensiinikäyttöisillä autoilla ajaminen on lisääntynyt. Tutkimuksen mukaan kaikista vastaajista seitsemällä kymmenestä oli käytössään bensiinillä kulkeva menopeli, noin neljänneksellä dieselauto ja neljällä prosentilla hybridi.

"Auton hankkimiseen liittyy paljon haaveita"

Kamuxin aluepäällikkö Pekka Luokkanen kertoo yhtiön tiedotteessa, että dieselin nousua nuorten keskuudessa voivat selittää nuorten varallisuus sekä toiveet autohankinnoissa.

– Ensimmäistä autoa hankkiessa budjetti ei vielä ole välttämättä kovinkaan suuri, ja samaan aikaan auton hankkimiseen liittyy kuitenkin paljon haaveita ja toiveita, Pekka Luokkanen kertoo.

Vaikka toukokuussa uudet sähköautot ohittivatkin uudet dieselautot rekisteröintimäärissä, ei sähkö ole vielä lyönyt läpi 18–24-vuotiaiden keskuudessa. Kamuxin kyselyyn vastanneista vain kaksi prosenttia nuorista ilmoitti ajavansa sähköllä, kun vuosi sitten näin ilmoitti neljä prosenttia.

– Nuorimpien ostajien kohdalla uudemmissa käyttövoimissa hinta saattaa olla osaesteenä, sillä usein esimerkiksi sähkö- ja kaasuautojen hintalappu on vielä hyvien käyttöautojen luokassa perinteisiä käyttövoimia korkeampi, Luokkanen kertoo.

Lähteet: Kamux, Autoalan Tiedotuskeskus

Lue myös:

    Uusimmat