Tällaiset ovat Ferrarin vahvuudet ja puutteet

Ferrari F10, kuva: Ferrari
Ferrari F10, kuva: Ferrari
Julkaistu 10.05.2010 14:53

Ferrarin F1-autoista puuttuu tällä hetkellä pitoa parantavaa downforcea, mutta Fernando Alonson mukaan punaisessa autossa on muita vahvuuksia.

- Meidän vahva osa-alueemme näyttää olevan renkaiden hallinta. Meidän renkaamme pysyvät kisan lopussa paremmassa kunnossa kuin kilpakumppaneillamme, kotikisassaan toiseksi ajanut Alonso havainnoi.

Ferrari sai Espanjan GP:hen käyttöönsä takasiivelle kulkeutuvia ilmavirtauksia ohjailevan järjestelmän, jossa kuljettaja sulkee kättään liikuttamalla ohjaamon kautta kulkevan ilmakanavan. Se nosti Ferrarin huippunopeusmittausten kärkeen. Seuraavassa osakilpailussa Monacossa Ferrari ei kuitenkaan käytä tätä ns. F-putkea.

- Takasiiven virtauksia hallinnoiva järjestelmä toimi hyvin, mutta se on yhä kokeiluvaiheessa. Ehkä Turkin GP:ssä saamme siitä päivitetyn version, Alonso ennakoi.

Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali myöntää Barcelonan radan paljastaneen puutteet Ferrari-auton aerodynamiikassa.

- Tämä tilanne antaa meidän työskentelyymme lisäpotkua. Yritämme löytää aerodynamiikan kautta lisää downforcea autoon. Meidän täytyy ottaa askel eteenpäin sillä osa-alueella, koska edessä on joitain muitakin ratoja, joilla se on avainasemassa, Domenicali linjaa Autosport.comin mukaan.

Red Bull on Ferraria selvästi edellä pehmeällä rengasseoksella ajetuissa kierrosajoissa, kun taas kovemmalla rengasseoksella tilanne on tasaisempi.

- Meidän täytyy ymmärtää kunnolla, miksi kuljettajiemme käyttäytyminen on erilaista riippuen käytössä olevasta rengasseoksesta, Domenicali sanoo.