Tällaiset autot ovat Suomessa suosittuja

Suomessa on lähes kolme miljoonaa henkilöautoa, ja määrä kasvaa koko ajan. Taloustilanne ei heikennä autonostointoa, sillä Tilastokeskuksen mukaan 15 prosenttia suomalaisista harkitsee auton ostamista kuluvan vuoden aikana. Mutta millaisia autoja me sitten ostamme?

1. Käytetyt autot suosiossa

Suomalaiset suosivat käytettyjä autoja. Viime vuoden aikana rekisteröitiin käyttöön yli satatuhatta uutta henkilöautoa, kun taas käytettyjä autoja kaupattiin autoliikkeissä lähes kaksinkertainen määrä.

2. Merkkiuskollisia ostajia

Tietyt automerkit ovat Suomessa suosituimpia vuodesta toiseen. Suosituimpien merkkien kärkikahinoissa pyörivät Toyota, Volkswagen, Opel, Ford ja Volvo riippumatta siitä, ostetaanko auto uutena vai käytettynä.

3. Autokaupan ovi käy

Yksityisten henkilöiden välillä tehdyt autokaupat ovat pienemmässä roolissa, sillä leijonanosa ostajista haluaa ostaa menopelinsä autoliikkeestä: joko pelkästään käytettyjä tai sekä käytettyjä että uusia autoja myyvästä liikkeestä.

- Luotettavuusaspekti on meille suomalaisille tärkeä. Mitä uudempi auto, sitä mieluummin se ostetaan autoliikkeestä eikä yksityiseltä, toteaa Santanderin toimitusjohtaja Pekka Pättiniemi.

4. Maksutapa

Puhtaiden käteisostojen osuus autokaupoissa on pienenemässä. Noin puolet ostajista maksaa ostoksensa käteisellä, eikä ota sitä varten lainaa tai rahoitusta. Toinen puoli rahoittaa ostoksensa ottamalla lainaa pankista, hakemalla rahoitusta rahoitusliikkeestä tai tarttumalla autoliikkeen osamaksusopimukseen tai rahoitukseen.

- Autosta on tullut kulutustavara, josta maksetaan x euroa kuukaudessa. Käteisostot ovat pikkuhiljaa poistumassa, Pättiniemi uskoo.

5. Merkki, hinta ja ominaisuudet

Ostettavan auton valinnassa kolme kriteeriä on ylitse muiden: merkki, hinta sekä auton ominaisuudet, kuten esimerkiksi varusteet, tilat, moottori, väri ja muoto.

Näiden lisäksi autonostajat arvostavat myös automaattivaihteistoa, dieselmoottoria, pientä kulutusta, ilmastointia, käyttötarkoitukseen sopivaa kokoa, turvallisuutta, ulkonäköä ja ympäristöystävällisyyttä.

6. Mies päättää

Autokaupat ovat perheissä yhä enemmän miesten heiniä. 29 prosenttia miesostajista kertoo, ettei puolisolla ole mitään vaikutusta siihen, mikä auto ostetaan. Naisostajilla vastaava luku on 11 prosenttia. Vastaavasti naisostajista 28 prosenttia sanoo, että puolisolla on hankintaan suurempi vaikutus, kun taas miehillä vastaava luku on vain 6 prosenttia.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat