Taksilupien hakumäärässä raju pudotus koronan takia – alalla odotetaan kuumeisesti toimintaa suitsevia lakimuutoksia

Koronaepidemia vähensi rajusti taksiliikennelupien hakijamääriä 2:00
Koronaepidemia vähensi rajusti taksiliikennelupien hakijamääriä.

Liikenne- ja viestintävirasto eli Traficom arvioi, että taksien liikennelupia myönnetään noin 30 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna.

Lupamäärät ovat olleet kovassa nousussa viime vuosina taksialan sääntelyn keventämisen seurauksena, mutta koronavirus aiheutti keväällä käänteen.

Keväällä taksien ajomäärät romahtivat, mikä hillitsi uusien yrittäjien tuloa alalle.

– Kaksi kuukautta sitten ei ollut ajoja. Korona-aikana sain päivässä 50 euroa, vaikka olin töissä 18 tuntia, Taksi Helsingin kuljettaja Alex Alviary sanoo.

– Vähän paremmin ollut kevään katastrofin jälkeen, mutta ei tässä hurraamista ole ollut. Viikonloppuisin ollut parempi tilanne, sanoo puolestaan taksialan yrittäjä Mikael Kaasinen.

Myönnettyjen liikennelupien määrät sukelsivat keväällä alle sataan kuukaudessa, mikä on viime vuoteen nähden poikkeuksellisen vähän. Määrät ovat kesäkuussa kääntyneet taas nousuun.

Taksiliikennelupa on elinkeinolupa, jonka nojalla yritys tai elinkeinonharjoittaja saa harjoittaa taksiliikennettä.

Vuonna 2019 vireille tuli yli 4 254 taksiliikennelupahakemusta ja lupia myönnettiin yhteensä 2 516 kappaletta. Tänä vuonna määrä on todennäköisesti paljon vähemmän.

– Kesäkuun lopun 2020 tilanne voisi ennakoida vuoden kokonaishakemusmääräksi noin 3 000 lupahakemusta ja myönnettyjen lupien määräksi noin 1 700 kappaletta eli tämän vuoden kokonaismäärissä saattaisi näin olla pudotusta noin 30 prosenttia viime vuoteen verrattuna, päällikkö Sari Veija liikenne- ja viestintävirasto Traficomista sanoo.

Taksiliikenteessä kuljettajana toimivalla henkilöllä tulee taas olla taksinkuljettajan ajolupa. Myös ajolupien määrä notkahti keväällä, mutta on kääntynyt kesällä nousuun.

Tammi- toukokuun aikana lisäksi lähes 550 liikennelupaa haluttiin perua, mikä vastaa koko viime vuoden peruutuksia.

– Mahdolliset alalle pyrkijät ovat jääneet odottamaan hakemuksensa kanssa ja katsomaan, miten alan tilanne kehittyy. Kysynnän lasku on joidenkin osalta varmasti johtanut lopettamiseen, Veija kertoo.

Lakimuutosta odotetaan

Koronaepidemian loppumisen lisäksi taksialalla odotetaan kuumeisesti myös tulevaa lakimuutosta, jonka pitäisi muun muassa lisätä turvallisuutta ja velvoittaa taksamittareiden käyttöön sekä yrittäjäkoulutuksen käymiseen.

Lakimuutoksen lausuntokierros on kerännyt pääosin myönteistä palautetta. Valmisteilla oleva uusi laki kiristää todennäköisesti taas alan vaatimuksia.

– No taksamittaripakko on se tärkein. Että oltaisiin samalla viivalla ihan konkreettisesti. Yleinen valvonta. Osa ei toimi ihan samoilla pelisäännöillä kuin me niin sanotut vanhat toimijat. Kyllä tässä kilpailua on, mutta pelin on oltava reilua, yrittäjä Mikael Kaasinen sanoo.

Lakimuutoksen pitäisi tulla voimaan ensi vuoden alkupuolella. Sen pitäisi parantaa esimerkiksi erityisryhmien kuljetusten turvallisuutta ja lisätä läpinäkyvyyttä koko alalla. Tavoitteena on myös harmaan talouden torjunta ja luoda reilu kilpailua alalle.

Lue myös:

    Uusimmat