Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Taksilupien hakumäärässä raju pudotus koronan takia – alalla odotetaan kuumeisesti toimintaa suitsevia lakimuutoksia

2:00Koronaepidemia vähensi rajusti taksiliikennelupien hakijamääriäKoronaepidemia vähensi rajusti taksiliikennelupien hakijamääriä.
Julkaistu 08.07.2020 20:19
Toimittajan kuva

Ossi Rajala

ossi.rajala@mtv.fi

OssiRajala

Liikenne- ja viestintävirasto eli Traficom arvioi, että taksien liikennelupia myönnetään noin 30 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna.

Lupamäärät ovat olleet kovassa nousussa viime vuosina taksialan sääntelyn keventämisen seurauksena, mutta koronavirus aiheutti keväällä käänteen.

Keväällä taksien ajomäärät romahtivat, mikä hillitsi uusien yrittäjien tuloa alalle.

– Kaksi kuukautta sitten ei ollut ajoja. Korona-aikana sain päivässä 50 euroa, vaikka olin töissä 18 tuntia, Taksi Helsingin kuljettaja Alex Alviary sanoo.

– Vähän paremmin ollut kevään katastrofin jälkeen, mutta ei tässä hurraamista ole ollut. Viikonloppuisin ollut parempi tilanne, sanoo puolestaan taksialan yrittäjä Mikael Kaasinen.

Myönnettyjen liikennelupien määrät sukelsivat keväällä alle sataan kuukaudessa, mikä on viime vuoteen nähden poikkeuksellisen vähän. Määrät ovat kesäkuussa kääntyneet taas nousuun.

Taksiliikennelupa on elinkeinolupa, jonka nojalla yritys tai elinkeinonharjoittaja saa harjoittaa taksiliikennettä.

Vuonna 2019 vireille tuli yli 4 254 taksiliikennelupahakemusta ja lupia myönnettiin yhteensä 2 516 kappaletta. Tänä vuonna määrä on todennäköisesti paljon vähemmän.

– Kesäkuun lopun 2020 tilanne voisi ennakoida vuoden kokonaishakemusmääräksi noin 3 000 lupahakemusta ja myönnettyjen lupien määräksi noin 1 700 kappaletta eli tämän vuoden kokonaismäärissä saattaisi näin olla pudotusta noin 30 prosenttia viime vuoteen verrattuna, päällikkö Sari Veija liikenne- ja viestintävirasto Traficomista sanoo.

Taksiliikenteessä kuljettajana toimivalla henkilöllä tulee taas olla taksinkuljettajan ajolupa. Myös ajolupien määrä notkahti keväällä, mutta on kääntynyt kesällä nousuun.

Tammi- toukokuun aikana lisäksi lähes 550 liikennelupaa haluttiin perua, mikä vastaa koko viime vuoden peruutuksia.

– Mahdolliset alalle pyrkijät ovat jääneet odottamaan hakemuksensa kanssa ja katsomaan, miten alan tilanne kehittyy. Kysynnän lasku on joidenkin osalta varmasti johtanut lopettamiseen, Veija kertoo.

Lakimuutosta odotetaan

Koronaepidemian loppumisen lisäksi taksialalla odotetaan kuumeisesti myös tulevaa lakimuutosta, jonka pitäisi muun muassa lisätä turvallisuutta ja velvoittaa taksamittareiden käyttöön sekä yrittäjäkoulutuksen käymiseen.

Lakimuutoksen lausuntokierros on kerännyt pääosin myönteistä palautetta. Valmisteilla oleva uusi laki kiristää todennäköisesti taas alan vaatimuksia.

– No taksamittaripakko on se tärkein. Että oltaisiin samalla viivalla ihan konkreettisesti. Yleinen valvonta. Osa ei toimi ihan samoilla pelisäännöillä kuin me niin sanotut vanhat toimijat. Kyllä tässä kilpailua on, mutta pelin on oltava reilua, yrittäjä Mikael Kaasinen sanoo.

Lakimuutoksen pitäisi tulla voimaan ensi vuoden alkupuolella. Sen pitäisi parantaa esimerkiksi erityisryhmien kuljetusten turvallisuutta ja lisätä läpinäkyvyyttä koko alalla. Tavoitteena on myös harmaan talouden torjunta ja luoda reilu kilpailua alalle.

Lisää aiheesta:

Taksiuudistuksen viat syynissä – lausunnot paljastavat ongelmatTaksihinnat ovat nousseet lyhyessä ajassa jopa 40 prosenttia – selvityksen alla on nyt yli 2 000 taksilupaaTaksien aiheuttamat onnettomuudet lisääntyivät 70 prosenttia lakiuudistuksen jälkeen – Näin taksipomo kommentoi kuljettajien ajotaitoaNäin Anne Bernerin mullistamaa taksilakia viilataan uusiksi – hintojen rajoittamiseen ei palata, uudistusten aikataulu on ripeäTaksilain uudistus jopa tuplasi taksien määrän isoissa kaupungeissa – kyydin hinta nousi samalla reippaastiTaksiliiton pomolta kovia sanoja parjatusta taksilain uudistuksesta: "Harmaalle taloudelle on avattu ovia varsin voimakkaasti"
TaksitKoronavirusTalousMatkailuKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Taksit
  • Eilen07:10
    Väkivaltarikokset

    Taksikuskin kauhunhetket: Vain välähdys ja Mikkelin murhasta syytetty iski veitsen kaulalle

  • ke20:08
    Henkirikokset

    Murhasta epäilty houkutteli nuorta naista ajelulle matkallaan verityöhön – yhdessä kuvassa karmiva yksityiskohta

  • 24.10.18:24
    MTV Uutisextra

    Antti Kaikkonen MTV:lle hallituksen veropoukkoilusta: Aika sekavaa touhua

  • 17.10.19:25
    Politiikka

    Taksiala perussuomalaisten vaalimasta mittaripakosta – "Ei korjaisi ongelmia"

  • 17.10.14:28
    Lulu Ranne

    Ministeri Ranne MTV:lle: Perussuomalaisten ajama taksamittaripakko ei täysin välttämätön