Taiteilija James Iles kuvaa töissään Helsinkiä: Nosturit ovat juttuni

Walesilainen taiteilija James Iles tuottaa Helsingin inspiroimaa taidetta. – Maalaukset ovat tavallaan reaktio muuhun työhöni, koska se on hyvin kontrolloitua: jos teen storyboardia, piirrän mahdollisimman tarkasti sitä, mitä ohjaaja ajattelee, tv-sarjojen teossa mukana ollut iles sanoo.

Seinällä roikkuva musta-keltainen maalaus kiinnittää huomion: sen kehyksessä on pyörät.

Työn nimi on Moving parts.

– Tämä on Hietalahdessa sijaitsevan nosturin alaosa. Ne on suunniteltu liikkumaan. Työssä on valtavia, nosturin alaosassa olevia moottoreita. Vaikka työ on käännetty kyljelleen, halusin antaa kuvan siitä, että työ voisi liikkua, taiteilija James Iles sanoo. 

Nostureihin hurahtanut Iles esittelee Helsinkiä kuvaavia töitään värikylläisessä näyttelyssä, jonka nimi on Big Toys. Nosturit ja rekat ovatkin kuin isojen miesten leikkiautoja. 

– Värien ja objektien yhdistelmä saa ajattelemaan isoja leluja. Yksi työ keskittyy laitteeseen, jolla tasoitetaan tietä. Niillä laitteilla on suuri rooli kesässä ja niitä näkee paljon, ne dominoivat katuja. Ajattelin, että niitä käytetään kuten isoja leluja. Usein ne vain ovat, tekemättä mitään, Iles sanoo. 

– Maalaukset ovat tavallaan reaktio muuhun työhöni, koska se on hyvin kontrolloitua: jos teen storyboardia, piirrän mahdollisimman tarkasti sitä, mitä muut ihmiset kuten ohjaaja ajattelevat. Maalausten kanssa olen vapaampi. 

Iles on myös storyboard artist, joka piirtää suunnitelmia tv-sarjojen tai elokuvien kohtauksista. Hän on työskennellyt esimerkiksi sarjoissa Doctor Who ja Hartswood Filmsin tuottamassa Sherlockissa

Pakkomielle teollisuuteen

Taustaltaan Iles on kuvittaja. Toisin kuin monet muut taiteilijat, Iles saa inspiraationsa aivan muualta kuin luonnosta – jota hän tosin on kuvannut eläintarhoille ja villieläimiin keskittyville hyväntekeväisyysjärjestöille. 

– Olen pakkomielteinen teollisuusjuttujen suhteen. Minusta kaupungit ja suuret teollisuusalueet ovat kiehtovia maisemia, varsinkin yöllä, kun ne on valaistu, Iles kuvaa. 

– Nosturit ovat juttuni, pidän niistä paljon. Huomaan suuret koneet kaduilla, minusta ne ovat kiehtovia. Pysähdyn kuvaamaan koneita, jotka kaivavat katua auki. Työmiehet varmasti pohtivat, miksi olen ottamassa kuvia ja luonnostelemassa koneita. 

Tulevaisuudessa Iles aikoo siirtyä veistosten suuntaan – nekin tosin kuvaavat suuria koneita tai koneiden osia. 

– Tätä (veistosta) haluaisin tehdä vuonna 2014, käyttäen talteen otettua metallia, Iles sanoo osoittaen luonnosta kaktukselta näyttävästä veistoksesta.

– Ajattelin Hietalahtea tehdessäni tätä. Kaikki osat perustuvat mekaanisiin osiin, jotka ovat laivojen sisällä.  Suunnitelma perustuu kaktukseen. Kaktus pysyy pienenä juuriosastaan mutta jatkaa kasvuaan, kunnes siitä tulee epästabiili. Toiveeni, ettei niin tapahdu Hietalahden alueen kanssa: että siitä tulisi pelkkä asuinalue ja teollinen menneisyys katoaisi. 

Veistosten lisäksi elokuvat inspiroivat Ilesiä edelleen. Hän haluaisi ohjata ja tuottaa jotakin omaa. Ensimmäinen mahdollisuus iskee jo kesällä 2014. 

– Kuvaamme lyhyttä kauhuelokuvaa Walesissa tänä kesänä. Keräämme rahaa, jotta saamme hirviön puvun tehtyä. Se on old school -elokuva, 1950-luvun tyylinen mustavalkoinen monsterielokuva, jossa on oikea ihminen kumipuvussa. Ei erikoistehosteita. Siitä tulee hauskaa. Se on ensimmäinen askeleeni tuottamista ja ohjaamista kohti.

James Ilesin taidetta helsinkiläisessä Galleria Saimassa 15.6. asti.  

Lue myös:

    Uusimmat