Suunnitteletko auton hakemista Saksasta? Autoliiton vinkeillä saat sen Suomeen asti

Moni suomalainen suuntaa Saksaan edullisempien autojen perässä. Autoliitto on laatinut kattavan ohjeistuksen käytettyä autoa Saksasta metsästäville – poimimme siitä muutaman pääkohdan.

Autoliitto muistuttaa, että vaikka auton ostaminen Saksasta on pääsääntöisesti hyvin turvallista, mahtuu esimerkiksi suositun Mobile.de-sivuston myyjien kaikenkirjavaan joukkoon monenlaisia ihmisiä. Virheellisten tietojen antaminen, vahinkojen vähätteleminen ja matkamittarilukeman peukalointi eivät ole ennenkuulumattomia temppuja Saksassakaan.

Huolellinen valmistautuminen, tarvittaviin papereihin tutustuminen ja tarvittaessa yhdessä asiantuntijan kanssa kaupan kohteena olevan ajoneuvon tarkistaminen säästää monelta ongelmalta.

Matkamittarilukeman manipulointi yleistä

Autoliitto kertoo, että Saksan poliisin mukaan joka kolmannen Saksassa käytettynä myydyn auton matkamittaria on peukaloitu.

– Kannattaa katsoa, onko autossa havaittavissa jälkiä mittarin irrottamisesta. Tätäkin tärkeämpää on tutkia auton asiapaperit: jos huoltokirjaa tai pakokaasumittausten tai katsastuksen todistuksia ei löydy, on syytä epäillä niiden olevan tarkoituksella kadoksissa. Jos autoradion käyttöohje on tallella mutta huoltokirja kateissa, se ei todennäköisesti ole vahinko, Autoliitto ohjeistaa.

– Kauppakirjaan on aina vaadittava merkintä todellisesta ajokilometrimäärästä, näin kauppiaalla on siitä vastuu.

Miten virhevastuu toimii?

Virhevastuulain nojalla myyjäliike on vastuussa autossa myyntihetkellä olleista virheistä vuoden ajan kauppojen syntymisestä. Vioista, joiden voidaan olettaa olleen autossa jo kaupantekohetkellä, on myyjä vastuussa puolen vuoden ajan.

– Auton ostajan on muistettava, että virhevastuulaki on voimassa vain, jos myyjänä on autoliike ja ostajana yksityishenkilö.

Kaupan purkamiseen ei myöskään riitä pelkästään se, että autossa on vikaa. Myyjällä on oikeus yrittää auton korjaamista kahdesti, mutta mikäli autoa ei näillä korjauksilla saada kuntoon, on kaupan purkaminen perusteltua.

Ajoneuvon rekisteröinnissä oltava tarkkana 

Saksasta ostettuun, mutta muualla rekisteröitävään autoon on hankittava vientikilvet (Ausfuhrkennzeichen, Zollkennzeichen, Exportkennzeichen), jotka tunnistaa kilven oikeassa reunassa olevasta punaisesta palkista.

Vientikilvet myöntää paikallinen rekisteröintiviranomainen (Kfz-Zulassungsstelle, Strassenverkehrsamt), ja kilpiin merkitään auton katsastuksen voimassaolosta ja vakuutuksista riippuvainen voimassaoloaika.

Saksan ajoneuvovero on maksettava myös vientikilvillä varustettavasta ajoneuvosta. Vientikilpiä ei myöskään voi myöntää autolle, jonka määräaikaiskatsastus ei ole voimassa.

Vientikilpiin oikeuttavan liikennevakuutuksen (Kurzhaftpflichtversicherung) voi hankkia esimerkiksi Saksan autoliitolta ADAC:lta. Heiltä on saatavissa myös 15 päivää voimassa olevan vientivakuutuksen.

Autoliiton muistilista tarvittavista asiakirjoista:

  • henkilöllisyystodistus tai passi
  • kotipaikkatodistus maistraatista
  • kaupparekisteriote saksaksi (jos ostaja on yritys)
  • sähköinen todistus liikennevakuutuksesta, eVB-numero
  • vientikilpien saamiseksi on maksettava Saksan ajoneuvovero (Kraftfahrzeugsteuer) joko suoraan verotoimistoon tai pankin kautta
  • rekisteröintitodistus, osat I ja II (Zulassungsbescheinigung, Teil I/II, ennen 1.10.2005 rekisteröidyissä autoissa Zulassungsschein ja Fahrzeugbrief)
  • katsastustodistus (TÜV-Protokoll tai Hauptuntersuchungsprotokoll)
  • pakokaasumittaustodistus (AU-Protokoll eli Abgasuntersuchungsprotokoll. Tätä ei virallisesti enää tarvita 1.1.2010 jälkeen, mutta silti sitä on vielä saatettu vaatia.)
  • todistus rekisteristä poistamisesta (Ausserbetriebsetzung)
  • mahdolliset vanhat rekisterikilvet

Lähde: Autoliiton opas auton ostamiseen Saksasta

***

Audinaisen säälittävä temppu tallentui kypäräkameraan 0:44

Lue myös:

    Uusimmat