Niskassa miljoonien korvausvaatimukset, näin Isännöintiliitto puolustautuu: "Tulkinta on virheellinen"

Isännöitsijäliitto pitää tiedotustilaisuuden väitetystä kilpailulain rikkomuksesta neljän vuoden ajalta – seuraa infoa tästä 46:58
Isännöintiliitto selvittää toimintaansa kello 13 ja vastaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston vaatimuksiin.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto vaatii miljoonien seuraamusmaksua kartellia ylläpitäneille isännöintialan yrityksille. Yksi KKV:n hampaisiin joutuneista on Suomen Isännöintiliitto, joka kertoo tiedotteessaan pitävänsä tulkintaa virheellisenä.

– On todella hyvä, että KKV on arvioinut alan toimintatapoja perusteellisesti. Kaikkien isännöintialalla olevien toimintatapojen pitää ehdottomasti olla selkeitä ja avoimia. Se on lähtökohta sille, että alaa voidaan kehittää, sanoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva.

– Tutkimuksen päätteeksi muodostunut tulkinta siitä,  että Isännöintiliitto olisi rikkonut kilpailulakia, on kuitenkin virheellinen, eikä KKV:n esittämää kilpailua rajoittavaa kokonaissuunnitelmaa ole ollut, tiedotteessa kerrotaan.

Asiasta päättää lopulta markkinaoikeus.

Mia Koro-Kanerva arvioi, että kilpailuviranomaisten kartellista epäilemät yritykset edustavat yhteensä noin 15–20 -prosenttia koko isännöintialan liikevaihdosta. Puheenjohtajan mukaaan eräänlainen epäilyksen varjo on laskeutunut koko alan ylle.

"Tavoitteena on ollut pyrkimys nostaa alan arvostusta"

Isännöintiliitto ei katso pyrkineensä hinnoittelurakenteen yhdistämiseen. 

– Isännöintiliitto on laatinut tiedotteita, joissa on puhuttu yleisluontoisesti isännöinnin  hinnankorotuspaineista. Tämän toiminnan tavoitteena on ollut pyrkimys nostaa alan arvostusta, palveluiden eriytymisestä ja laatukilpailua, jotta taloyhtiöt saavat parempaa isännöintiä, liitto kertoo tiedotteessa.

"Luottamusta joudutaan rakentamaan uudelleen"

Liitto myöntää kuitenkin, että ala kärsii nyt luottamuspulasta.

– Ymmärrämme, ettei ala näyttäydy tämän tutkinnan valossa nyt moitteettomana, ja tästä syystä sekä isännöinti että heidän asiakkaansa joutuvat rakentamaan luottamusta uudelleen.

Lue myös:

    Uusimmat