Suomen klassinen musiikki romahtamassa

Tämä on ikävä uutinen niille, jotka ovat kuvitelleet, että Suomi pärjää klassisessa musiikissa, tuottaa tulevaisuudessakin maineikkaita kapellimestareita, soittajia ja laulajia ja pystyy esittämään suomalaisvoimin tasokkaita konsertteja. Tuo kaikki on pian menneisyyttä.

Klassisen musiikin taso Suomessa romahtaa koska nuoria, tasokkaita soittajia ei ole enää tarpeeksi. Romahduksen tulo näkyy jo nyt: suuri osa palkatuista uusista orkesterisoittajista on ulkomaalaisia ja useita virkoja on tällä hetkellä täyttämättä hyvien hakijoiden puutteessa.

Musiikin ammattilaispiireissä tason jatkuva putoaminen on tiedostettu hyvin. MTV3 haastatteli tätä ja illan Kymmenen Uutisissa tulevaa juttua varten muun muassa kapellimestari Jukka-Pekka Sarastetta, Radion sinfoniaorkesterin intendentti Tuula Sarotietä ja Sibelius-Akatemian lehtori Jussi Särkkää.

Puhelimessa samoista ongelmista kertoivat lisäksi Sibelius-Akatemian kamarimusiikin professori Marko Ylönen ja Helsingin kaupunginorkesterin intendentti Elina Siltanen.

Orkesterit ulkomaalaistuvat tai kuihtuvat

Radion sinfoniaorkesterin kymmenestä viimeksi palkatusta puhallinsoittajasta peräti kahdeksan on ulkomaalaisia. Lahden sinfoniaorkesterin alttoviulistia on etsitty kolmeen kertaan järjestetyillä koesoitoilla, mutta hakijoina oli vain kaksi ulkomaalaista eikä kummankaan taso ollut riittävä.

Orkestereissa jo oleviin ulkomaalaisiin ollaan yleisesti hyvin tyytyväisiä, he ovat korkeatasoisia ammattilaisia, mutta tietysti suomalaisen musiikin tulkitsijana tässä kulttuuriympäristössä kasvanut soittaja tulkitsee sen eri tavalla kuin ulkopuolelta tänne tullut, kertovat MTV:n haastattelemat musiikkijohtajat.

Lapsia ei kiinnosta eikä vanhempiakaan

Tason romahduksen syynä on klassisen musiikin arvostuksen vähentyminen: vanhemmat eivät tue lastensa soittoharrastusta samalla tavalla kuin ennen, eivät valvo harjoittelua, eikä musiikin taito voi kehittyä ilman pitkäjänteistä harjoittelua. Samalla peruskoulun musiikin opetus on muuttunut levyraatimaiseksi viihteeksi, eikä koulussa enää löydetä piileviä muusikkokykyjä, kertovat koulutuksesta huolestuneet haastateltavamme.

Kun perustaso on puutteellinen, musiikkiopistoissa ei enää voida pelastaa menetettyä mahdollisuutta. Klassisten instrumenttien harjoittelu on aloitettava paljon nuorempana. Samalla musiikkiopistoissa painotetaan klassisen kustannuksella yhä enemmän nykymusiikkia ja kansanmusiikkia.

Monet syyttävät nykypäivän viihteellistymistä ja pinnallistumista: nuoriso oppii odottamaan julkisuutta pikavoitoilla television hupiohjelmissa, eikä vuosi kovan työn edellyttämä ura klassisen musiikin esittäjänä jaksa kiinnostaa. Sen lisäksi lasten ajasta kilpailee moni muukin harrastus, eikä harjoittelulle jää riittävästi aikaa.

Katso Merja Sundströmin juttu ja Sibelius-Akatemian lehtori Jussi Särkän haastattelu

Lue myös:

    Uusimmat