Suomea uhkaa lentokenttäkato

Suomea uhkaa lentokenttäkato jo muutaman vuoden kuluessa. Keskuskauppakamari on huolissaan Oulun eteläpuolisista kentistä. Arvioiden mukaan Etelä-Suomesta poistuisi viitisen kenttää muutaman vuoden sisällä.

Pahalta näyttää tilanne kotimaan lentoliikenteen osalta myös siinä mielessä, että Suomen johtava lentoyhtiö Finnair janoaa yhä hanakammin ulkomaan reiteille. Kotimaan liikenteeseen ei enää investoida.

- Lennämme niillä reiteillä, joihin on kannattavat edellytykset konekalustollamme. On selvää, ettemme ole mukana reiteillä, joissa lennetään pienemmillä koneilla, kertoo Finnairin talousviestinnän johtaja Taneli Hassinen.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Finnair on varmasti säilyttämässä suihkukoneilla lennettävä pitkät reitit eli pohjoisen liikenteen.

Oulun eteläpuoliset kentät jäävät pienemmille lentoyhtiöille, joiden liikennöinti usein ontuu. Esimerkiksi Finnairin lentoja perinyt Finncomm Airlines kärsii tällä hetkellä henkilöstöpulasta.

- Sairaustapaukset aiheuttavat yllättäviä peruutuksia, koska meillä ei ole korvaavaa henkilökuntaa saatavilla. Koneiden mennessä huoltoon saattavat huoltoajat olla suunniteltua pidempiä, mikä sitten näkyy epäsäännöllisyytenä eli lentojen aikataulujen muutoksissa, kertoo Finncomm Airlinesin markkinointijohtaja Tuure Holkko,.

Jos henkilöstöpula jatkuu, toteutuvat Keskuskauppakamarin ennustukset ainakin Finncommin kohdalla.

- Mikäli meillä on resursseja liian vähän, on mahdollista tulevaisuudessa, että joudumme karsimaan huonoimpia kohteita pois, Holkko myöntää.

Kehnoimmin matkustajia on Lappeenrannassa, Savonlinnassa ja Varkaudessa.

Lue myös:

    Uusimmat