Suomalaisformaatit nousussa

Julkaistu 09.08.2002 12:35(Päivitetty 14.08.2002 08:45)

Suomeen on jo vuosikausia ostettu ohjelmaformaatteja ulkomailta, mutta vasta nyt on suomalainen formaatti lähdössä maailmalle.

Yksi menestyjistä on nelosella pyörivä Giljotiini, joka voitti tänään Turussa Formaatti-Finlandia -palkinnon. Suomella on edellytyksiä pärjätä alalla, sillä yleisö on vaativaa ja budjetit pieniä, uskoo tuottaja Saku Tuominen:

- Esimerkiksi dokumentittiohjelmat, monet elokuvat, lyhytelokuvat, minisarjat, niin edelleen hyvin harvoin ovat formaatteja, mutta esimerkiksi uutisiin ja ajankohtaisohjelmiin tulee kokoajan enemmän ja enemmän formaatinomaisia piirteitä.

Napakymppi on Suomen ensimmäinen formaatti, mutta vasta Bumtsi Bumin menestyksen myötä formaatit rynnistivät Suomeen ja kaikille televisiokanaville. Paitsi ohjelmaidean, saa ostaja myös paksun ohjemanuaalin. Esimerkiksi Greed -ohjelman formaatissa juontaja ohjeistettiin askelkuvioita myöten.

- Hyvin pitkälle ollaan menossa, on se sitten hyvä tai huono asia, niin siihen, että kulttuuri yhdenmukaistuu ja hyvä viihdeohjelmaformaatti on hyvä viihdeohjelmaformaatti riippumatta siitä maasta mistä se tulee, se on sama kuin esimerkiksi tanssimusiikki, sanoo Tuominen.

Toistaiseksi ainoat Suomesta maailmalle lähteneet ohjelmaformaatit ovat Giljotiini ja Far Out. Giljotiinistä on myyty ohjelmaoptio eli yksinoikeus esittämiseen 13 maahan. Tuominen uskoo, että Suomella on mahdollisuus saada markkinoista isokin siivu:

- Yks syy on se, että ihmisillä on suhteellisen korkea elintaso ja sitä kautta hyvin korkea vaatimustaso toisaalta markkinoilla on kova kilpailu toisaalta budjetit on hirveen pienet eli näistä maista tulee huolella mietittyjä kovassa kilpailussa tehtyjä ohjelmia.

Tuomisella on selvä kuva formaattien tulevaisuudennäkymistä ja suuruusluokasta:

-Jos ohjelma pyörii esimerkiks viidessä kuudessa maassa viis kuus vuotta niin siinä vaiheessa se on jonkun kokoista bisnestä.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 08.08.2002)