Suomalaiset ostavat lomamatkansa netistä

Matkailu on vahva suunnannäyttäjä nettikaupassa Suomessa. Ostaminen netin kautta on matkailussa huomattavasti yleisempää kuin esimerkiksi vaatteiden, musiikin tai päivittäistavaroiden hankinnassa.

Matkaa suunniteltaessa netistä etsitään tietoa, vertaillaan hintoja ja seurataan arvosteluja. Suosituimpia sivustoja ovat matkanjärjestäjien ja hotellien omat sivut, joita käyttää 61 % matkaa suunnittelevista suomalaisista. 44 % käyttää netissä erilaisia hintavertailu- ja varauspalveluita ja 38 % lukee arvosteluja mm. matkakohteista. Perinteisemmistä tiedonhakukanavista tärkeimpiä ovat erilaiset esitteet, joita käyttää 40 % suomalaisista.

– Nykyään netti on tärkein tietolähde ja ostoskanava matkailussa. Yli 90 % valmismatkoja ostavista asiakkaista kertoo käyttävänsä nettiä yhtenä tiedonhakukanavana matkan suunnitteluvaiheessa ja noin 70 % valmismatkojen myynnistä tulee verkon kautta. Etenkin varausvaiheessa myös puhelinpalvelulla ja kasvokkain tapahtuvalla asiakaspalvelulla on edelleen tärkeä rooli, arvioi matkanjärjestäjäryhmän puheenjohtaja Tuomo Meretniemi Suomen matkatoimistoalan liitosta.

Hintavertailut ja helppous netin vahvuudet

Nettiä käytetään matkojen suunnittelussa siksi, että siellä voi helposti tehdä hintavertailuja ja tutustua vaihtoehtoihin rauhassa, ilman velvoitetta ostaa. 60 % vastaajista mainitsi nämä motiiveinaan netin käytölle. Lisäksi yli 50 % suomalaisista motivoi se, että netissä on runsaasti tietoa tarjolla ja kohteiden vertailu on helppoa. Ajan ja rahan säästämisellä on noin kolmannekselle merkitystä.

Lähde: TNS Gallupin tutkimus

MTV3

Lue myös:

    Uusimmat