Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaiset ostavat lomamatkansa netistä

Colourbox.com
Julkaistu 08.01.2013 12:28

Matkailu on vahva suunnannäyttäjä nettikaupassa Suomessa. Ostaminen netin kautta on matkailussa huomattavasti yleisempää kuin esimerkiksi vaatteiden, musiikin tai päivittäistavaroiden hankinnassa.

Matkaa suunniteltaessa netistä etsitään tietoa, vertaillaan hintoja ja seurataan arvosteluja. Suosituimpia sivustoja ovat matkanjärjestäjien ja hotellien omat sivut, joita käyttää 61 % matkaa suunnittelevista suomalaisista. 44 % käyttää netissä erilaisia hintavertailu- ja varauspalveluita ja 38 % lukee arvosteluja mm. matkakohteista. Perinteisemmistä tiedonhakukanavista tärkeimpiä ovat erilaiset esitteet, joita käyttää 40 % suomalaisista.

– Nykyään netti on tärkein tietolähde ja ostoskanava matkailussa. Yli 90 % valmismatkoja ostavista asiakkaista kertoo käyttävänsä nettiä yhtenä tiedonhakukanavana matkan suunnitteluvaiheessa ja noin 70 % valmismatkojen myynnistä tulee verkon kautta. Etenkin varausvaiheessa myös puhelinpalvelulla ja kasvokkain tapahtuvalla asiakaspalvelulla on edelleen tärkeä rooli, arvioi matkanjärjestäjäryhmän puheenjohtaja Tuomo Meretniemi Suomen matkatoimistoalan liitosta.

Hintavertailut ja helppous netin vahvuudet

Nettiä käytetään matkojen suunnittelussa siksi, että siellä voi helposti tehdä hintavertailuja ja tutustua vaihtoehtoihin rauhassa, ilman velvoitetta ostaa. 60 % vastaajista mainitsi nämä motiiveinaan netin käytölle. Lisäksi yli 50 % suomalaisista motivoi se, että netissä on runsaasti tietoa tarjolla ja kohteiden vertailu on helppoa. Ajan ja rahan säästämisellä on noin kolmannekselle merkitystä.

Lähde: TNS Gallupin tutkimus

MTV3

Lisää aiheesta:

Onko talven lomamatka jo varattu? Näin aikaisin suomalaiset tekevät lomavarauksiaanNäin taloustilanne vaikuttaa ihmisten matkustamiseen ja liikkumiseen liikenteessä2 miljoonan suomalaisen lomakohde on vielä auki – valintaperusteiden kärkikolmikko yllättääTutkimus: Älypuhelin on lomavarusteena korvannut perinteisen kameran ja kartanTeetkö ostoksia blogien perusteella? Jos vastasit kyllä, olet todennäköisesti nuori nainenÄlypuhelin on välttämättömin matkakumppani – tässä syyt!
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • Eilen20:31
    Seksimyytit

    Peppuseksiin liittyy edelleen paljon vääriä uskomuksia

  • Eilen17:24
    Ruoka

    Yhdellä mausteella saat erityisen hyvää kaalilaatikkoa – Pirjon ohje on valtava hitti

  • Eilen15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • Eilen13:38
    Matkailu

    Suomeen odotetaan ulkomaisen turismin ennätystalvea – globaali trendi jyllää eteenkin Lapissa

  • Eilen12:30
    Viiden jälkeen

    Moni urheileva lapsi ja nuori kärsii rasitusvammoista – näin niitä voi ehkäistä