Suomalaiset innokasta korttikansaa

Suomalaiset eivät pelkää yksityisyyden suojansa menettämistä käyttäessään kanta-asiakaskortteja. Kanta-asiakkuudesta Svenska Handelshögskolanissa hiljattain väitellyt kauppatieteiden lisensiaatti Heli Arantola arvioi, että suomalaiset poikkeavat tässä suhteessa selvästi muista eurooppalaisista.

-Suomalaiset ovat hyvin kiinnostuneita korteista, Arantola sanoi.

Osa suomalaisista kokee jopa hävettäväksi, jos asioidessa ei ole esittää mitään asiakaskorttia. Mittausten mukaan vain 5 prosentilla aikuisista suomalaisista ei ole minkään suuren kaupparyhmän tai muun suuren yrityksen asiakaskorttia. Suurella osalla kortteja on useita.

Arantolan mukaan yksityisyyden suoja ei huoleta suomalaisia, koska asiakasrekistereissä on "miljoona muutakin ihmistä". Useimmat laskevat itsensä niin tavallisiksi, etteivät he näe mitään syytä tietojensa tutkimiseen suurennuslasilla.

Suomessa kanta-asiakaskortteja on myös helpompi hankkia kuin muualla. Korttia hakiessa ei tarvitse luovuttaa kovin paljoa tietoja itsestään. Muualla kortteihin liittyy usein luottokorttiominaisuus, jolloin kortin saamiseksi täytyy antaa huomattavasti yksityiskohtaisempia tietoja omasta taloudestaan.

Edut eivät enää tunnu eduilta

Kanta-asiakaskorttien läpimurto alkoi vuonna 1981 Yhdysvalloista, jossa American Airlines -lentoyhtiö aloitti oman kanta-asiakkuusohjelmansa. Nyt kortit ovat niin yleisiä, että yrityksillä on lähes pakko olla omat asiakaskorttinsa.

Arantolan mukaan kanta-asiakkuusetujen yleistyminen on johtanut siihen, etteivät bonussetelit tai muut vastaavat edut enää välttämättä tunnu asiakkaasta alennuksilta. Myös väliinputoajia voi tulla. Esimerkiksi yhden ihmisten talouksissa ostot voivat jäädä niin pieniksi, ettei etuja kanta-asiakkuuksista tunnu kertyvän. Jos sinkkutaloudet jättävät kortit käyttämättä, yrityksen saama informaatio voi vinoutua ja johtaa tavaravalikoiman muuttumiseen suurten talouksien tarpeiden suuntaan.

Arantola arvioi, että nyt kanta-asiakkuudet ovatkin tulossa murrosvaiheeseen. Asiakkuuden sisältö nousee enemmän esiin, kun korttien markkinointivaihe on saatu päätökseen.

Asiakkaat kaipaavat tunnustusta

Rahallisten hyötyjen lisäksi asiakkaat kaipaavat asiakkuutensa tunnustamista. Kun yritykset näkevät kanta-asiakkuudessa tärkeimpänä sen, että asiakas ostaa paljon ja useita tuotteita, asiakkaat korostavat suhteen pitkäaikaisuutta.

-Hyvin tärkeätä on, mitä tapahtuu ihmisten välillä, Arantola sanoi.

Hyvä tarina syntyy siitä, jos myyjä muistaa asiakkaan, ei että tietokone muistaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat