Mainos

Suomalaisasiantuntija Costa Concordian pelastusjohtajasta: Hänen hermonsa eivät petä

Risteilyalus Costa Concordian nosto-operaatio on käynnissä Italiassa. Suomalaisasiantuntija pitää tapausta laajuudessaan ennen kokemattomana.

Italiassa tehdään tänään meripelastuksen historiaa: rannikolta yritetään nostaa suurin koskaan nostettu haaksirikkoutunut laiva. Operaation odotetaan kestävän jopa 12 tuntia.

Loistoristeilijä Costa Concordia ajoi karille pienen Gioglion saaren edustalla viime vuoden tammikuussa. Alus on maannut siitä lähtien kyljellään kapeassa ja matalassa salmessa.

Hylky on kolmen jalkapallokentän pituinen ja painaa yli 114 000 tonnia. Se on huomattavasti suurempi kuin esimerkiksi Suomen vesillä seilaavat niin sanotut Ruotsin-laivat.

– Onhan tämä laajuudessaan ihan uskomaton iso. Jo onnettomuus oli aivan käsittämätön. Näin isoa alusta ei ole myöskään lähdetty vielä koskaan aiemmin pelastamaan. Enkä usko, että vastaavaa kovin pian taas tapahtuukaan, suomalaisen Alfons Håkans -laivaliikenneyhtiön johtaja, merikapteeni Joakim Håkans arvioi.

Nostoon sisältyy Håkansin mukaan monia vaaroja.

– Epäonnistumisen riski on olemassa, koska laivaa ei ole rakennettu sitä varten, että sitä käännettäisiin ja väännettäisiin.

Jos nostaminen ei onnistu, tilanne mutkistuu entisestään.

– Sen jälkeen laivaa aletaan poistaa mahdollisesti paloina, ja se voi olla vieläkin isompi operaatio.

Ruostunut hylky voi sisältää monenlaisia myrkkyjä

Asiantuntijoiden mukaan Costa Concordia on nostettava nyt, koska hylky on ruostunut pahoin eikä välttämättä kestä uutta talvea. Håkans uskoo, että nostamisen taustalla ovat laivassa mahdollisesti muhivat myrkyt.

– Kansainvälisten sääntöjen mukaan tällaisia aluksia ei yleensä tarvitse poistaa, jos ne eivät ole ympäristölle tai merenkululle vaaraksi. Tässä tapauksessa on päätetty, että laiva on ympäristölle haitallinen. Öljyt laivasta on poistettu, mutta matkustajalaivassa on sisällä vaikka mitä, mikä voi ajan myötä muuttua ympäristölle myrkylliseksi. Uskon, että myös Italian valtio ja maan kansalaiset ovat vaatineet nostoa ja panostaneet asiassa.

Laiva kellutetaan rantaan ponttonien avulla

Costa Concordia nostetaan ensin pystyyn köysillä ja taljoilla. Hylyn kylkeen kiinnitetyt metallisäiliöt täytetään vedellä noston helpottamiseksi. Kun säiliöistä pumpataan pois vesi, ne toimivat valtavina kellukkeina, joiden kannattelemana alus on määrä hinata romutettavaksi.

Håkans kertoo, että laiva käännetään ponttonien avulla veden alla olevalle tasolle makaamaan. Sen jälkeen kelluttavia ponttoneja kiinnitetään myös toiselle puolelle alusta. Niiden varassa se hinataan satamaan.

Käyttökelpoista alusta Costa Concordiasta ei ilmeisesti koskaan tule, vaan se romutetaan.

– Vaikka se käyttökelpoiseksi saataisiin, hirveän moni tuskin haluaisi sillä seilata, Håkans uumoilee.

Kustannukset menevät vakuutuksen piikkiin

Costa Concordian nostaminen on maksanut Håkansin mukaan tähän mennessä jo 800 miljoonaa euroa.

– Kallista se on siksi, että kaikki pitää varta vasten rakentaa tätä yhtä projektia varten.

Håkans rauhoittelee suomalaisia veronmaksajia huolestumasta kustannuksista: ne maksaa varustamon vastuuvakuutusyhtiö.

– Käytännössä vastuu jakautuu vakuutusmarkkinoille. Maksumieheksi joutuu siis iso osa vakuutusyhtiöistä.

"Pelastusjohtajan hermot eivät petä"

Suomessa ei ole osaamista vielä näin isoja projekteja varten. Suurin nostoprojekti, joissa Alfons Håkans on ollut mukana, on ollut risteilyalus Sally Albatrosin nostaminen 1990-luvun puolessa välissä. Lisäksi Alfons Håkans oli nostamassa pohjoisella Itämerellä onnettomuuteen joutunutta rahtialus Jandraa vuonna 2000.

– Näissä operaatioissa meillä oli mukana eurooppalaisia partnereita. Lisäksi tämä olisi ollut kyllä aika kaukana meidän kotivesistämme.

Joakim Håkans tuntee kuitenkin nostourakan pelastusjohtajan, eteläafrikkalaisen Nick Sloanen. Håkans luottaa Sloanen kykyihin hoitaa tehtävänsä hermoja raastavassa tilanteessa.

– Sloane on yksi maailman tunnetuimpia ammattilaisia ja parhaimpia tehtävissään. Hän on niin kovaksikeitetty kaveri, että hänen hermonsa kestävät varmasti.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.