Lähes 400 vuotta sitten vain noin vartin kestäneellä ensipurjehduksella uponneelle laivalle rakennetaan teräksistä "selkärankaa".
Jo jonkin aikaa on ollut kuitenkin selvää, ettei reilut 60 vuotta sitten merenpohjasta nostettu valtava hylky Vasa-laiva kestä loputtomiin.
Rakennusmateriaalina käytetty puu on hiljalleen kutistunut, ja painovoima painaa kasaan valtavaa hylkyä, joka on jo kallistunut.
Asiantuntijoiden mukaan Vasan kohtalona olisi lopulta keikahtaminen kyljelleen. Tämän vuoksi hylylle on päätetty rakentaa uusi tukirakennelma ruostumattomista teräsputkista.
Tämän vuoden huhtikuussa aloitetun projektin hinnaksi tulee ainakin 200 miljoonaa kruunua (noin 18 miljoonaa euroa), ja sen on määrä olla valmis ennen Vasan uppoamisen 400-vuotispäivää vuonna 2028.
Korjaustyön toteuttavan Alleima-yhtiön tutkimusjohtajan Jan Haraldssonin mukaan uutta kannelta köliin ulottuvaa tukirakennelmaa voi verrata ihmisen selkärankaan. Jotta se kestäisi, pitää teräsputkille porata läpimenoreiät pohjaan, mikä voi vaikuttaa vuorostaan hylkyyn.
– Kaikella mitä tehdään, on vaikutuksensa. Mutta luulen seurausten olevan pienempiä verrattuna siihen, ettei tehtäisi mitään, Haraldsson sanoo Dagens Nyheter -lehdelle.
Säilyy vielä seuraavat 333 vuotta?
Ruostumaton teräs ei reagoi hylyn puun erittämän hapon kanssa. Samasta syystä Vasaa tukeneet rautapultit vaihdettiin jo vuosia sitten teräksisiin. Mutta jatkuva korjaaminenkaan ei tee Vasasta ikuista.
