Sponsorit eivät säikähtäneet Big Brotherin allasbileitä

Suositun Big Brother -tositv:n sponsorit eivät aio painaa paniikkinappulaa, vaikka meno ohjelmassa on tänä vuonna ollut poikkeuksellisen ronskia.

Alkuviikosta Sub-tv:n ohjelmassa kilpailijat heiluivat olutpurkkien kanssa, lähetyksessä nähtiin paljaita rintoja ja rohkeita kohtauksia allasbileissä.

Netin yleisökirjoituksissa BB:n menoa on kuvattu örveltämiseksi ja harrastelijapornoksi.

Subin kanavajohtaja Maaretta Tukiainen sanoo, että BB-talon nykyinen asukasjoukko näyttäisi olevan rohkeampi ja estottomampi kuin edeltäjänsä.

- Nykyinen BB on Suomen neljäs, joten ohjelmaa aiemmin seuranneet ja taloon tällä kaudella päässeet kisaajat ovat varmasti myös tarkkaan miettineet, miten voisivat erottautua, hän sanoo.

BB:ssä ovat näkyvästi mukana Tradekan omistama Siwa-lähikauppa sekä täytetyistä patongeistaan tuttu Subway-ketju.

Hyvän maun rajat puntarissa

Subway tekee yhteistyötä mainostoimisto Pohjolan Polttopisteen kanssa.

Polttopisteen toimitusjohtaja Kurt Möller sanoo, että mainostoimisto on ollut säännöllisesti tekemisissä asiakkaan ja ohjelman tuotantoyhtiön kanssa, ja "tämä säännöllisyys on kasvanut tässä viime päivien aikana".

- Olemme painottaneet kirjallisesti ja suullisesti, että pysytään hyvän maun rajoissa. Mutta mitä se sitten tarkoittaa, siitä jokaisella on oma käsitys, Möller sanoo.

Yhtenä mittarina Möller pitää yleisökirjoittelun määrää, kun se kasvaa tarpeeksi suureksi.

- Ehkä nyt ollaan eräänlaisella vedenjakajalla. Paniikkinappulaa ei kannata painaa ensimmäisenä, vaan katsotaan tuotantoyhtiön kanssa, miten saataisiin asiaan ratkaisu, Möller sanoo.

Selvä hyvän maun raja kulkee Möllerin mielestä siinä, käytetäänkö ohjelmassa huumeita.

- Jokainen voi itse päättää, missä kohtaa loukkaantuu, jos näkee paljasta pintaa. Alkoholia käytetään nykyään aika monessa ohjelmassa, sitä juodaan Salatuissa elämissäkin, Möller sanoo.

Hän kertoo, että ulkomaiseen ohjelmaformaattiin perustuva BB on sortunut ylilyönteihin muissakin maissa.

Sponsorit eivät vaikuta sisältöön

Subwayn aluepäällikkö Erkki Lempiäinen sanoo, että yhtiö seuraa BB:n tilannetta koko ajan.

Näkyvyys BB-ohjelmassa vie Lempiäisen mukaan useita kymmeniä prosentteja yhtiön koko vuoden markkinointirahoista. Tarkkoja summia hän ei halua paljastaa.

Hän arvioi, että BB:n tuotantoryhmällä on tarkoitus ohjelman alussa luoda laajempia asiayhteyksiä ja jännitteitä kohti loppua.

- Haluamme suojella meidän brändiä, emmekä halua yhdistää sitä mihinkään negatiiviseen. Nykyään ohjelmissa näköjään näytetään, kun ennen annettiin ymmärtää, että jotain tapahtuu, Lempiäinen sanoo.

Subway toimittaa BB-taloon täytettyjä patonkeja ja muuta syötävää. Ruokaa BB-talon kilpailijat hakevat kaksi kertaa viikossa Siwasta, joka sijaitsee samassa rakennuksessa, jossa kilpailijat asuvat.

Siwan markkinointipäällikkö Sanna Kallio sanoo, että katsojilta tullut palaute on välitetty tuotantoyhtiöön.

- Kuluttajat ymmärtävät, että olemme yhteistyökumppanina mukana ohjelmassa. Me haemme tässä näkyvyyttä lähikauppakonseptille, Kallio sanoo.

Kallio ja Lempiäinen huomauttavat, ettei heidän yrityksillään ole mahdollisuutta vaikuttaa BB-ohjelman sisältöön.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat