Sorrutko sinäkin näihin? Kotimaisten kielten keskus avasi Facebookin suosittuja tehokeinoja

Facebookissa käytetään sitkeästi tehokeinoja jaettaessa linkkejä, uutisia ja kuvia someen.

Havainnoista kirjoittaa Kotimaisten kielten keskus eli Kotus blogissaan.

Kielitoimiston erityisasiantuntija Ulla Onkamo kirjoittaa havainneensa erityisesti kahden ilmauksen nousseen suosioon Facebookissa erityisesti linkkien jakamisen yhteydessä. Ensimmäinen ilmaus kuuluu No nyt! ja toinen Tämä.

Linkkien jakamisen tehokeinoja hyödynnetään joskus myös kuvien julkaisun yhteydessä uutisten, artikkeleiden ja muiden kirjoitusten lisäksi.

Edellä mainittuja ilmaisuja käytetään Onkamon mukaan korostamaan sitä, että linkin takana olevan juttu on jollain lailla poikkeuksellisen tärkeä tai muuten merkityksellinen. Toisinaan ilmauksia käytetään myös kommentoidessa muiden tekemiä päivityksiä Facebookissa.

– Vaikuttaa siltä, että no nyt on kepeä ja positiivinen, joskus asian merkitystä humoristisesti liioitteleva tai jopa sarkastinen. Tämä puolestaan on käytössä useammin silloin, kun linkin tai kuvan asia on esimerkiksi yhteiskunnallisesti merkittävä tai jakajan arvoja kuvastava, kirjoittaa Onkamo Kotuksen blogissa.

Aiheesta kirjoitti ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

***


Lue myös:

    Uusimmat